Kauppalehti 9.6.2017: Fleet haluaa muuttaa alan käytäntöjä

”Yritykset tietävät, ettei perinteinen autoleasing ole halpaa, mutta monet ovat olleet siinä uskossa, että se on ainoa vaihtoehto.”

Näin sanoo Sakari Viitanen, Fleet Innovationin toimitusjohtaja. Viitasen mukaan Fleet Innovation on erilainen autojen leasingyhtiö, joka lupaa säästää yritysten autoilun kustannuksia.

Viitasen mukaan perinteinen leasingyhtiö vetää välistä liisaamisen jokaisessa osaalueessa. Se laittaa osan autokaupan, vakuutusyhtiöiden ja rengaskauppiaiden tarjoamista alennuksista omaan taskuunsa.

Auton luovutusvaiheessa leasingyhtiö saa suuren potin. Viitasen mukaan jäännösarvo, joka on sovittu ennalta asiakkaan kanssa, on todellisuudessa huomattavasti suurempi. Hyöty jää leasingyhtiölle.

”Leasingyhtiöt rahastavat erilaisina välistävetoina”, Viitanen sanoo.
Siinä missä perinteiset leasingyhtiöt piilottavat autoilun kustannukset könttäsumaan, Fleet Innovation lupaa avata kulut läpinäkyviksi. Viitanen lupaa, että auto ja rengaskauppiaiden ja muiden toimijoiden tarjoamat alennukset menevät täysimääräisesti asiakkaan hyväksi, samaten autojen jäännösarvohyöty saadaan asiakkaalle, jos perinteisen huoltoleasingin sijaan valitaan esimerkiksi rahoitusleasing tai osamaksuratkaisu.

”Me teemme merkittävästi huonompaa voittoa kuin perinteiset leasingyhtiöt. Meidän palkkiomme on ennalta sovittu autokohtainen kuukausipalkkio, eivätkä tuottomme tule ikinä olemaan sellaiset kuin perinteisillä leasingyhtiöillä.”

Pienempään voittoon tyytyminen kuulostaa liike-elämässä oudolta strategialta. Viitasen mukaan autojen leasingbisnes on kuitenkin muuttumassa meklaroinnin suuntaan, ja siinä muutoksessa Fleet Innovation haluaa olla edelläkävijä.

”Olemme muuttamassa markkinaa. Nyt tämä on vähän mitä varainhoitobisnes oli alkuvaiheessa. Silloin pankkiirit keräsivät hurjat voitot, sitten asiakkaiden määrä kasvoi ja toiminta piti läpivalaista. Kerman kuorinnan aika on autoleasingissa ohi”, Viitanen uskoo.

Fleet Innovationin bisnesmalli perustuu tyytyväisiin asiakkaisiin, pitkiin asiakassuhteisiin ja kasvuun. Vahvan digitalisoinnin ansiosta asiakkaiden määrän ja autokannan kasvattaminen ei lisää Fleet Innovationin kuluja samassa suhteessa kuin voitot ja kannattavuus kasvavat.

”Kasvua tarvitaan ehdottomasti”, painottaa Viitanen.

Toimittaja Jari Kainulainen, Kauppalehti 9.6.2017 sivu 16-17

Linkki KL:n verkkoversioon