Matkapojat painavat kaasua

Matkapojat Oy kyllästyi huoltoleasingin jäykkyyteen ja uusi autopolitiikkansa kertaheitolla. Yritys hankki myyntipäälliköilleen uudella rahoitusmuodolla muun muassa kaasuautoja.

Matkapojat Oy päätti uusia autopolitiikkansa edullisemmaksi, joustavammaksi ja vastuullisemmaksi.

”Uskon kovasti, että tekemällä joukon pieniä asioita syntyy isoja asioita. Aina voi lykätä päätöksiä ja odottaa aikaa parempaa, mutta me päätimme nyt näin. Biokaasu on vastuullinen valinta, se on kotimaista ja päästöt ovat olemattomat. Kaiken kruununa on edullisempi hinta”, toimitusjohtaja Ari Penttilä muotoilee.

Matkapojilla on nyt kahdeksan yritysautoa, joista kolme on kaasuhybridejä ja muut sähköhybridejä ja dieselautoja. ”Automme on optimoitu käyttäjien tarpeiden mukaiseksi” Ari Penttilä kertoo.

Yritysautoilussa muutoksen aika

Matkapoikien apuna autopolitiikan muutoksen teossa oli autoilun konsultti ja ajoneuvohallinnointiin erikoistunut Fleet Innovation Oy , jolla on yli 5000 ajoneuvon kanta vastuullaan. Fleetin toimitusjohtaja Sakari Viitanen kertookin yritysautoilussa olevan muutosten aika, mikä koskee myös yritysautojen rahoitusmuotoja.

Myös Matkapojat muuttivat rahoitusmuotonsa Fleetin avulla.

”Aiemmin yritysautomme olivat huoltoleasingilla. Kyllästyin sopimusrakenteiden jäykkyyteen ja ylimääräisiin kuluihin, joita oli vaikeata sopimusta tehtäessä havaita. Siirryttyämme rahoitusleasingiin voimme luopua autosta käytännössä milloin vain” Penttilä jatkaa.

Ajatukset auki autopolitiikan suhteen

Autopolitiikkaa pohtiessa kannattaa katsoa asioita laaja-alaisesti. Sakari Viitasen mukaan yksioikoisia liikkeitä ei kannata tehdä polttomoottori-tai rahoitusmuotopäätöksiä tehtäessä.
”Diesel on yhä hyvä vaihtoehto monelle, joka ajaa paljon. Päästöihin voi kuitenkin helposti vaikuttaa valitsemalla ekologista dieseliä, jonka päästöt ovat perusdieseliin nähden alhaiset. Kaasuauto ja varsinkin biokaasun tankkaaminen on ehkä puhtain versio käyttäjälle, jolla on kaasuasemia ajoreitin varrella. Hybridi toimii hieman lyhempiä matkoja ajavalle ja sähköauto on toki moottorin osalta päästötön, mutta se vaatii aina latauspisteen”, Viitanen havainnollistaa.

Matkapoikalaisien autoilun muutos on alussa, mutta alkanut.

”Se mitä tapahtuu ratin ja penkin välissä on uskoakseni kaiken A ja O, ja yrityksenä voimme olla tässä tukena”, Ari Penttilä sanoo.