Mutkat suoriksi, puhutaan yritysautoilusta faktoilla – kymmenen kysymystä yritysautoilusta rehellisesti vastattuna

 

Autopolitiikan pohtiminen ja uusiminen on ajankohtaista monessa yrityksessä juuri nyt. Autokuluissa on paljon säästettävissä oikeilla ratkaisuilla. Lisäksi uusi päästömittaustapa WLTP jopa ”pakottaa” sääntömuutoksiin, koska pääsääntöisesti vanhat päästörajat eivät enää päde. Lisäksi perinteinen kysymys, kummalla ajaa omalla (tai osamaksulla) vai  leasing-autolla?

Nämä kysymykset askarruttavat varmasti monia ja siksi päätin vastata kymmeneen useimmin toistuvaan kysymykseen. Mikäli pohdit autopolitiikkaanne, niin tässä vähän tukea päätöksentekoon.

 

1. Leasing on helppoa, mutta joustamatonta?

Totta pääosin. Leasingsopimuksella kaikki autoilun kulut ovat budjetoitavissa jopa 48 kuukautta etukäteen, mutta miinuksena sopimuksella sitoutuu tiettyyn vuokra-aikaan ja kilometrimäärään. Sopimuksen purku on kallista. Jos voit ennustaa asiat vuokra-ajaksi ennalta, voi leasing olla hyvä vaihtoehto. Leasing-kulut kannattaa kuitenkin pitää kurissa jatkuvalla kilpailutuksella. Autamme mielellämme tässä hankkimalla aina parhaan leasing-ratkaisun teille.

 

2. Autojen omistamisessa (tai osamaksussa) ei ole järkeä?

Ei ole totta. Autojen omistaminen on kustannustehokkain ja joustavin autoilun muoto.  Maksat vain aitoja kuluja, et piilokuluja. Jos omistaminen tuo merkittävästi lisätyötä yrityksen sisälle, kannattaa harkita hallinnoinnin ulkoistamista. Autamme mielellämme tässä, vastuullamme on jo 5000 ajoneuvoa.

 

3. Leasing on kallista?

Usein totta. Varsinkin huoltoleasing-sopimukseen liitetään aika paljon kuluja kuukausivuokran sisälle. Tämä ”niputus” tarkoittaa jossain määrin piilokuluja (=katteita), jotka asiakas maksaa. Kruununa päälle vielä sitova sopimusaika ja kokonaisyhtälönä syntyy kallis ja joustamaton ratkaisu. Mitä suurempi automäärä, sitä enemmän piilossa olevia menoja. Kysy lisää, mielellään avaamme tätä lisää!

 

4. Omistaminen (tai osamaksaminen) on vanhanaikaista?

Ei ole totta. IFRS16-muutos tulee voimaan tulevan vuoden vaihteessa. Tämä tarkoittaa sitä, että suuretkin yritykset suuntaavat autoilun ratkaisuja pois kiinteistä, sitovista ja kalliista huoltoleasing-sopimuksista. Huoltoleasing ei ole enää taseen keventäjä. Omistus on ”uusi musta” :), tästäkin lisää jos vain kysyt…

 

5. Leasing on aina “se” leasing?

Ei ole, nyt tarkkana…on kahta eri leasingia. Huoltoleasing on autoilun ”perinteinen” ratkaisu, jossa yhden summan sisällä maksetaan polttoainetta lukuun ottamatta muut kulut ”nipussa.” Tämä on helppoa, mutta kallis ja joustamaton ratkaisu. Rahoitusleasing on avoimempi ja joustavampi versio leasingia. Maksat vain toteutuneet käyttökulut, auto on rahoitusyhtiön, mutta voit purkaa rahoitussopimuksen joustavammin etkä maksa turhasta. Nyt menee vaikeammaksi oikean ratkaisun löytäminen – me autamme oikean ratkaisun valitsemisessa!

 

6. Omistamisessa tulee “yllättäviä” kuluja?

Ei pidä paikkaansa, omistamisen kulut ovat toteutuneita kuluja, ei ”yllättäviä” kuluja. Eli naarmut ja muut vahingot maksetaan vakuutuksen tai kassan kautta. Leasing-autoilun ”yllättävät” kulut tulevat eteen viimeistään sopimuksen loppupäässä. Ajoneuvoa luovutettaessa takaisin rahoitusyhtiölle, ajoneuvo tarkastetaan ja vuokraajalle tulee lisälasku kaikista korjauksista ja paikkauksista. Auton kulut maksaa aina joko omistaja tai vuokraaja. Joulupukkia tai muuta ulkopuolista maksajaa ei ole missään omistamisen tai rahoituksen muodossa. Omistamalla saat auton myytyä siinä kunnossa kuin se on. Huoltoleasingissa auto laitetaan vuokraajan piikkiin kuntoon ja myydään sitten vuokranantajan toimesta lähes priimana eteenpäin. Minun mielestäni omistaminen on reilumpaa.

 

7. Säästöjä, ei maksa vaivaa?

Väärin, voimme luvata jopa 5-20% säästöjä autoilun kokonaiskulusta jos annat siihen luvan. Yleisenä toimenpiteenä tässä kokonaisuudessa on autopolitiikan päivitys, kilpailutamme hankinnat suurella volyymiedullamme, rakennamme optimaalisen rahoitusratkaisun, optimoimme käyttäjäryhmittäin käyttöajat, myymme autot puolestasi, tuemme käyttäjiä autoilun asioissa, maksamme autoilun kulut puolestanne ja yrityksesi maksaa autoilun kulut yhdellä koontilaskulla kuukausittain. Viivan alle lisää 5-20% autoilun kokonaispotista on vaivan väärti! Ja lisäksi teemme sen helpoksi!

 

8. Autoilu on niin pieni asia, että kannattaa pitää nykyinen käytäntö?

Oli kyseessä sitten leasing-autoilu tai omistaminen, niin tilannetarkastelu kannattaa tehdä. Vanhat tavat toimia on usein kuin kivihiilellä talon lämmittäminen. Lämmittää kyllä, mutta se ei välttämättä ole se fiksuin, ajanmukaisin tai edes halvin tapa. Arvot, kustannukset ja tarpeet muuttuvat. Me sparraamme mielellämme!

 

9. Vaikeata siirtää toiselle?

Ei ole. Otamme työn vastaan mielellämme ja 11 vuoden kokemuksella. Sovimme yhteisesti pelisäännöt, valtakirjalla toimien, sekä nykyinen, että hankittava autokanta tulee hoitoomme. Turhaa työtä pois sinun yrityksesi sisältä. Bonuksena lisää viivan alle jääviä euroja.

 

10. Autoilun muutos, ei tässä pysy mukana?

Ei tarvitsekaan, me olemme konsulttina tässä. Yrityksesi fokus bisnekseen, Fleet hoitaa autoilun ja autoiljoiden asiat. Aina eduksesi.

 

11. Yksi extrapointti, ei kannata kinata.

On mielipiteitä ja faktoja. Faktat ohjaavat mielipiteitä ja joskus mielipiteet faktoja.

Meidän osalta ei ole kuin yksi oikea valinta ja se on asiakkaamme päätös. Eli oli valintasi leasing, omistus tai osamaksu tai vaikkapa yhteiskäyttöautoilu, niin meille sinun valintasi on oikea valinta.Me emme myy mitään oman intressimme mukaista tuotetta. Teemme työn puolestasi, ilman koukkuja ja piilokuluja

Kysy lisää, paina tästä.

 

Sakari Viitanen

toimitusjohtaja, Fleet Innovation Oy

040 821 5900

sakari.viitanen@fleet.fi