Autoilu-suomi-autoilu sanakirja 2019

 

Autoilu on ratin kääntämistä, se on helppoa ja sujuvaa monelle. Auton hankkiminen ja sopimusmaailma on mennyt sekavaksi, senpä vuoksi oikaistaan mutkia suoriksi ja avaan vähän termejä.
Mainittakoon, että tässä välillä kaistat vaihtuvat ilman erillistä varoitusta, mutta ei tämä muuten selkokielelle taivu.

1. Auton omistaminen/osamaksu. Erinomainen, ehkäpä jopa paras vaihtoehto joustavaan, kustannustehokkaaseen ja autoiluun. Pientä korvausta vastaan on kuitenkin hyvä hankkia Fleetin ammattilaiset varmistamaan, että kalusto on hankittu järkevästi ja oikealla hinnalla, seuraamaan autokohtaista kulua ja toimimaan proaktiivisesti kulujen kurissa pitämiseksi. Tässä kaikessa voimme auttaa. Auton myyminen loppupäässä huutokauppamme kautta maksimoi hyötysi.

2. Rahoitusleasing. Tämäkin on hyvä keino – saat joustavuutta ja tasekin pysyy vähän kepeämpänä kotimaista tilinpäätösjärjestelmää ”harrastavilla.” Rahoitusyhtiö omistaa auton, mutta yrityksesi on ajajan paikalla sopimuksissa. Autoa pidetään tarpeen mukaan ja se myydään huutokauppamme kautta sen tullessa tarpeettomaksi. Kaikki kulut on aina seurattavissa ja piilokuluja ei kerry. Knoppitietona on tuotava esille ALV-haitta: maksat autoveron päälle arvonlisäveron kuten huoltoleasingissakin, jota ei voi vähentää työsuhdeautossa. Se tuo vähän ylimääräistä kulua, mutta rahoitusleasing on muuten varsin mallikas rahoitusmalli. Fleet saa rakennettua sinulle parhaan mahdollisen ja varsin käyttäjäystävällisen sopimuksen.

3. Huoltoleasing on tuttu ja ”turvallinen.” Ihan jees tuote, mutta tasaisen kuukausivuokran sisällä on ylimääräisiä piilokuluja, joita maksat koko sopimuskauden ajan. Sopimus on kankea – et pääse sopimuksesta eroon ilman sanktiota. Jos tiedät ajosuoritteet ja olet varma esimerkiksi koko 48 kuukauden tarpeista, eikä autosta ole tarve luopua kesken sopimuskauden niin ”why not.” Kauttamme saat kustannustehokkaan huoltoleasing-ratkaisun

4. Yhteiskäyttöautoilu. Tämä on hyvä juttu jos autolla ei tarvitse olla nimettyä käyttäjää ja käyttö painottuu työajalle. Auto on vuokrattavissa siviiliajoonkin, mutta siinä on vähän säätämistä ja tarkkailua. Omasta ajosta tulee maksaa korvaus työnantajalle, muuten verottaja muistuttaa… Fleet voi hankkia yhteiskäyttöauton käyttöönne.

5. Jäännösarvo on yksi keskeisimpiä kustannusvaikuttajia (yritys)autoissa. Autolla, jolla on hyvä jälleenmyyntiarvo markkinoilla, jää keskimääräinen kuukausittainen kuluerä pienemmäksi kuin pienen ostajajoukon autolla. Tämä menee jo vaikeammaksi, mutta mielellämme konsultoimme hyviä autoilun ratkaisuja , joilla autoilun kulua voidaan pienentää merkittävästi yrityksessänne.

6. HR näkökulma. On keskeistä pohtia, että onko kyseessä autoetu vai autohaitta. Autopolitiikan rakentaminen HR:n näkökulmasta on keskeistä, koska tällä vaikutetaan niin käyttäjän tyytyväisyyteen, sisäisiin prosesseihin kuin kustannuksiin. Käyttäjäkokemus on mielestämme tärkeä asia – se sitouttaa henkilöstöä oikeanlaisiiin toimintatapoihin ja tuo monenlaista hyötyä. Tämäkin on Fleetin osaamisaluetta, oli kyseessä sitten palkitseminen, kilometrikorvauksien vertailu työsuhdeautoon tai ylipäätään vaikutelma yrityksestä liikenteessä ja asiakkailla.

7. Arvot ja ympäristö. Tämä on erittäin tärkeä näkökulma. Mitä yrityksesi haluaa viestiä autoilulla? Egoautoilua vai ekoautoilua tai jotain muuta? Meillä on tähän arvokeskusteluun mielenkiintoinen laskuri , jonka avulla voi avata kätevästi arvot ja kustannukset päätöksenteon tueksi.

8. Autoilun TCO. Jokaisella toimialalla on oma slanginsa, niin autoilussakin. Kyseessä on siis autoilun kokonaiskustannus…Tällä osa-alueella autamme mielellämme etsimään käyttäjäryhmille oikeanlaiset moottorit, automerkit, rengas-, huolto- ja tankkausratkaisut. Kun toimintapolitiikka on kunnossa, autot säilyttävät arvonsa jälkimarkkinoilla ja käytönaikaiset kulut pysyvät kurissa. Fleet auttaa tässäkin, meillä on 11 vuoden ajalta autodataa. Antaa faktojen ratkaista.

9. Moottorivalikoima. ”Ennen vanhaan” valittiin ensiksi autojen merkkivalikoima. Nyt on siirrytty siihen, että valitaan ensiksi moottori tai käyttövoima (esim. plug-in hybridi, hybridi, kaasuhybridi, sähkö, bensa, diesel…) ja sen myötä automerkit. Tästä kerromme Fleetin omat näkemykset mielellämme.

11. Jos jaksoit loppuun asti, ota yhteys info@fleet.fi ja jatketaan vaikkapa kahvin kera.

12. Lopuksi. Minä en ole rahoittamisen asiantuntija, mutta kauttamme saat asiantuntijapalvelua. En ole juristi tai luetuttanut tekstiäni juristilla, kauttamme saat myös juridista palvelua. En ole puhunut merkeistä ja malleista yksilöllisesti nimeten tai kirjoittanut ohjeita tyyliin ”tee näin tai noin” , koska me räätälöimme suositukset asiakkaamme tarpeisiin perustuen. Suositukset siis vaihtelevat.

Olematta mitään edellisistä, olen autoilun ”hevijuuseri”, mutta yritän olla mahdollisimman ekologinen sellainen. Lisäksi olen autoilun konsulttiyrityksen toimitusjohtaja, jolla on monta upeata ammattilaista työkaverina tuomassa asiantuntijuutta myös sinulle. Näillä ”natsoilla” tämä kirjoitus ja toivon, että tästä oli jotain iloa ja hyötyä sinulle. Kurkkaa ajankohtaisia linkedinin kautta ja anna palautetta.

Fleetissä on jo yli 5000 autoa vastuullamme, lisääkin mahtuu. Osoitteessa www.fleet.fi.lisää. Ollaan yhteydessä 🙂