Joulun pyhät ovat edessä ja vuosi vaihtumassa uuteen vuosikymmeneen. Monessa yrityksessä summataan yhteen vuoden 2019 onnistumisia ja opin paikkoja, seuraavan vuoden toimintasuunnitelmat ovat varmasti jo pitkällä ellei jo valmiina.
Fleet Innovationin kautta olemme hankkineet asiakkaillemme kuluvana vuotena yli 1300 autoa. Eniten hankittu automerkki on ollut Volvo ja kakkossijaa ihan kintereillä pitelee Skoda, joka on Suomen yleisin työsuhdeauto. Kuluvan vuoden hankintoja on leimannut se, että huoltoleasingin osuus rahoitusmuotona on jatkanut laskuaan. Meidän asiakkaamme haluavat joustavuutta ja kustannustehokkuutta, joka on järjestettävissä rahoitusleasingin tai omistamisen kautta. Jo lähes 80 prosenttia kauttamme hankituista autoista onkin rahoitusleasing- tai osamaksuautoja.
Vuoden mittaan kuuntelimme markkinaa ja asiakkaitamme, teimme tuoreeltaan myös kyselyn autoilusta. Tämän myötä on selväksi tullut se, että autoilu on tullut vaikeaksi. Automaailma uudistuu, tekniikka kehittyy ja terminologia vaikeutuu. Pari vuotta sitten ilmoille tulleet hybridi, plug-in hybridi jne. termit ovat arkinen osa autoilua, mutta vielä kovin harva on joutunut niiden sisältöä syvällisesti pohtimaan. Tulevan vuoden auton vaihtajat ovat yhä useammin sen edessä, että tekninen ratkaisu on tehtävä ennen auton merkin päättämistä. Yritykset ovat uudistaneet autopolitiikkojaan ja yhä useampi yritys on ottanut valikoimaansa kaasun tai (osittaisen) sähkökäyttövoiman, eli hybrit. Ihan viisas valinta, uudet hybridiautot ovat jo aidosti hyvä valinta halusi sitten ekologisuutta ja/tai mahdollisimman hyvin arvoa säilyttävän auton.
Fleet vaikuttaa autoilun maailmassa, tahtotilana Suomen vaivattominta yritysautoilua
Meillä on kultainen sääntö: asiakkaan etu ensiksi. Sen nimissä päätimme vuosi sitten, että haluamme vaikuttaa automaailmassa, tarjota aiempaa parempaa asiakaskokemusta ja hyötyä.
Haluamme tarjota asiakkaillemme hyviä neuvoja, kokemukseen perustuvia prosesseja ja aidosti asiakaslähtöisiä ratkaisuja. Päätimme vuosi sitten laittaa itsemme peliin ja lähdimme rakentamaan prosesseja, joilla voisimme parantaa ja nopeuttaa asiakkaidemme palvelua, varmistaa kustannustehokkuuden, sekä tarjota aina asiakaslähtöisen ratkaisun. Tämän työn myötä olemme saaneet ”Fleetin tavan toimia” rakennettua usean autoalan toimijan kanssa, oli kyse sitten auton hankinnasta tai myynnistä, asiakkaan auton vauriokorjauksesta, auton kuljetuspalvelusta, renkaan vaihdosta tai vaikkapa odotusajan autosta. Kauttamme saa lähes kaiken autoon tai sen käyttöön liittyvän tarpeen ratkaistua, useasti jopa muutaman napin painalluksen kautta. APPlikaatiomme palvelee auton käyttäjää 24/7 ja numerot ja kulut on seurattavissa uuden extranetin kautta. Henkilökohtaisuutta unohtamatta… Kun kohtaamme kasvotusten niin mielellämme painotamme keskustelua tulevaan ja vaikka autopolitiikkaan, koska tätä meiltä on toivottu.
Vuonna 2020 laitamme itsemme uudelleen likoon. Haluamme tarjota Suomen vaivattominta yritysautoilua asiakkaillemme. Olemme saaneet palveluketjuja ja prosesseja parannettua vuoden 2019 aikana, meillä on nyt valmius lähteä tavoittelemaan entistä korkeammalle, vaivattomuuden polulle. Aika moni autoilun kustannus aiheutuu epäsuorista kuluista. Auton käyttäjä käyttää aikaansa odottamiseen, siirtelyyn, selvittelyyn, tutkimiseen… Me haluamme poistaa näitä piilokuluja sillä, että me voimme tehdä enemmän asioita asiakkaamme puolesta. Tätä silmällä pitäen FleetHelp-niminen palvelumme aloittaa vuoden alussa. Tarjoamme tätä kautta neuvontaa, teemme autotestausta, järjestämme asiakkaillemme koeajoja auton vaihdon yhteyteen, mahdollistamme auton kuljettamista. Kaikkinensa, auton käyttäjän ei aina tarvitse poistua työpaikalta, me voimme toimittaa palvelua aiempaa enemmän. Asiakkaamme aikaa ja rahaa säästyy.
Autoilu muuttuu 2020
Teimme joulukuun alussa kyselyn autoiluun liittyen. Runsas vastaajajoukko osallistui kyselyymme ja vastaamalla samalla istutti puita hiilinieluiksi kehitysmaahan. Jokainen vastaus lisäsi joululahjoituksemme summaa, lopputulema on yli 2000 istutettavaa puuta. Kyselyn tiivistelmä on se, että noin 50 prosenttia auton vaihtajista on vaihtamassa automerkkiään. Tämä on iso mahdollisuus auton hankkijalle, moni perinteinen ja uudempikin merkki joutuu pohtimaan omaa asiakaskokemustaan, koska brändit ovat koetteella tekniikan ohjatessa autovalintoja. Tämä on kuluttajalle hyvä asia, asiakaskokemus menee kohti parempaa. Kyselymme mukaan moni autoilija päättääkin ensiksi käyttövoiman, sitten vasta automerkin. Yli 40% vastanneista ilmoitti valitsevansa seuraavaksi autoksi hybridin, joita on sekä sähköisiä että kaasukäyttöisiä.
Vastanneista vain reilu puolet oli vahvasti tietoisia tulevasta autovalinnastaan, merkittävä osa kaipaa neuvoa tai koeajokokemuksia autovalintansa tueksi.
Kiitos vuodesta 2019, hyvää joulua!
Fleet Innovationin porukalla olemme halunneet tehdä aktiivisesti yhteiseksi hyväksi. Vuoden eri aikoina olemme tarttuneet johonkin tiettyyn teemaan ja tehneet mahdollisuuksiemme mukaisia lahjoituksia. Toisinaan on perustettu kanala kehitysmaahan tai istutettu hiilinieluja puiden muodossa, ja kesällä lahjoitimme Itämeren pelastamiseksi.
Tänä jouluna 2019 palaamme puiden istuttamiseen, istutamme yli 2000 puuta hiilinieluksi ja eroosion ehkäisijäksi Afrikkaan. Kiitos myös sinulle, ehkä sinäkin osallistuit tämän puumäärän kasvattamiseen vastaamalla kyselytutkimukseemme.
Fleetin väki toivottaa hyvää joulun aikaa ja menestystä vuoteen 2020!
Sakari Viitanen
Toimitusjohtaja
Sakari.viitanen@fleet.fi
040-821 5900