Hiihtolomakauden starttasimme koeajon hengessä ja tällä kertaa allani oli upea BMW iX3 Charged Plus. Pääsin vartin testiajolle liukkaassa suojakelissä Espoossa, josta tuli poikettua myös moottoritien puolella kokeilemaan kaasujalkaa. BMW:n iX3 lippulaivamalli on odotettu täyssähköuutuus, joka varmasti haastaa katumaastureiden perheauto-kokoluokasta jo löytyvät hybridimallit – jopa 459 km toimintamatkallaan.
Mallistossa valinta on tehty ostajalle helpoksi. Tarjolla yksi akkukoko 80 kW, joka on tämän kokoiselle autolle jo ihan asiallinen, pienempää ei kannattaisi laittakaan. Pidemmillä matkoilla latausta ajatellen on autossa jopa 150 kw lataustehon vastaanottomahdollisuus. ”High Power Charging” -latausasemaverkostossa auton akun lataa 80 % täyteen vain 34 minuutissa. 10 min latauksella ajomatkaa luvataan jopa 100 km lisää.
Hinnoittelu 75 000 € nurkilla on simppeli. Kaksi varustelutasoa vain 3 300 € hintaerolla kannustaa kalliimman Charged Plus mallin valintaan. Lisähinnalla saa paremmat etuistuimet, nahkaverhoilun, paremman akustiikan ja äänentoiston sekä etenkin koeajossa ihastuttaneen head up displayn, jota jäikin koeajon jälkeen omassa autossa heti kaipaamaan. Jos auton hankkii tästä hintaluokasta, niin ehdottomasti Plus varustelutasolla saa rahalle vastinetta.
BMW iX3 on ensimmäistä kertaa kyseisen mallin ratin taakse istuneen näkövinkkelistä odotettua tilavampi. Ulkonäkö on tuttu ja helposti lähestyttävä, siitä puuttuu monen valmistajan sähköautomalleille tarkoituksella erilaistettu muotoilu. BMW on tyylilleen uskollisesti klassinen ja sporttinen, sisätiloissa ei olla väreillä tai yksityiskohdilla hulluteltu ja yleisesti sisätilat eivät herätä suuria tunteita. Luksuksen tuntua saisi ehkä olla tämän hintaluokan autossa enemmän, vaikka tuotuna erilaisilla valaistusratkaisuilla tai puuyksityiskohdilla. Olisin myös toivonut isompaa ajotietokoneen kontrollipaneelia mm. vakiona olevaa navigointijärjestelmää ajatellen. Tässä kohtaa Plus varustelutason head up display paikkaa pienehköä näyttöä erinomaisesti!
Koeajon aikana keskustelimme myyntiedustajan kanssa BMW:n omasta kotilatauslaitteesta, joka on ehdottomasti suositeltava lisävaruste kaikille sähköautoilijoille (hinta on edullinen n. 600 € kieppeillä). Latausjohdot tulevat vakiovarusteena auton mukana. Muutama keskusteltu toive jää autossa täyttymättä, mm. takapenkkirivin säätö syvyyssuunnassa ei ole mahdollista ja vegaaninahkaverhoilua ei saa tähän malliin, mutta hyvänä uutisena se on BMW:n tuotekehityksessä käynnissä olevana hankkeena.
Ajossa sähköautoille tyypillisesti iX3:lla pysyy liikenteen mukana erinomaisesti ja ajotuntuma on hyvin tiessä kiinni ja vakaa. Auton mittasuhteet oli helppo hahmottaa auton sisältä, mikä tämän kokoluokan autossa on hiukankin pienikokoisemman kuskin kannalta tärkeää.
Perusturvallisuusvarusteet, kuten kaistavahti, tuli testattua ja ajokokemusta kuvaakin parhaiten sana luotettava. Pisteet BMW iX3:lle kokoluokassaan 8,5/10 (koskaan ei voi antaa kymppiä 😉). Vielä kun saadaan 200 km lisää toimintamatkaa ja pari toivettani kuntoon, niin lähennellään täydellisyyttä.
Autoja saa tällä hetkellä ajoon 3-4 kk toimitusajalla ja muutamia valmisvarusteltuja yksilöitä löytyy nopeaankin toimitukseen. Pirauta meidän FleetHelp-tiimille 0968988460 tai varaa koeajo.
Pidin!