Koeajossa oli vuoden 2020 Ford Explorer 3,0 V6 Ecoboost AWD Platinum Plug-In hybridi. Ford Explorer on Yhdysvalloissa pitkään myynnissä ollut katumaasturi, joka saapui Suomen markkinoille vasta viime syksynä. Kyseinen yksilö on hankintahinnaltaan 84 000 euroa.
Koeajossa ollut Ford edustaa sitä aitoa Amerikkaa. Auto on yli viisi metriä pitkä ja kaksi metriä leveä. Auto ei varmasti jää tiellä muilta huomaamatta. Valtavaa runkoa liikuttaa kolmilitrainen V6-bensiinimoottori yhteistyössä sähkömoottorin kanssa. Yhteisvoimin moottorit tuottavat 450 hevosvoimaa ja vääntöä löytyy 825 Nm, joten autoa ei koostaan huolimatta hitaaksi voi kuvailla. Autolle luvataan 42 kilometrin sähköistä toimintamatkaa. Autolle luvataan yhteiskulutukseksi 3.1L/100km. Auton akun lataus tyhjästä täyteen kestää noin neljä tuntia. Pitkille matkoille sähkömoottorista ei saada juuri apua hitaan latausajan takia.
Sisätiloiltaan auto on avara ja tilaa on joka puolella kymmeniä senttimetrejä enemmän kuin muissa ajamissani maastureissa. Omaan vartalooni tyylikkäät nahkapenkit sopivat hyvin, eikä istuminen ruvennut puuduttamaan missään vaiheessa ajamisen aikana. Ford Explorer on seitsemänpaikkainen vakiona. Sekä takapenkeillä että myös takakontin lisäpenkeillä pitkäkin ihminen istuu varsin mukavasti, tilaa autossa on niin paljon. Auton sisusta on siisti, mutta ei mitenkään erikoinen tässä hintaluokassa. Kaikki tarvittava autosta löytyy, mutta hieman enemmän olisin toivonut tämän hintaluokan autolta.
Aloitin koeajoni Espoon Otaniemestä kohti Helsingin ydinkeskustaa. Heti liikkeelle lähdettäessä huomasin kaasupolkimen herkkyyden. Auto syöksähtää eteenpäin pienelläkin kaasupolkimen painalluksella. Itse tykkään vähemmän progressiivisesta kaasupolkimen herkkyydestä, mutta tähän kuitenkin nopeasti tottui. Auton liike on yllättävänkin kevyen oloista ja varsin miellyttävää heti ensi kilometreistä lähtien. Näkyvyys auton sisältä oli mainio isojen ikkunoiden ja peilien ansiosta. Alusta on todella jämäkkä maasturiksi. Itselle tämä oli positiivinen yllätys. Explorer suorastaan tuntui rakastavan mutkia jämäkän alustan takia. Normaalisti maastureista tulee olo, että ne yrittäisivät kaatua mutkissa. Explorerissa runko ei anna nopeammassakaan mutkassa periksi ja ajotuntuma pysyy hyvänä.
Lähestyessäni keskustaa, minua alkoi hieman jännittää, kuinka näin isolla autolla ruuhkan seassa ajaminen sujuu. Auto yllätti ketteryydellään minut. Kapeutuneet kadutkaan lumen takia eivät haitanneet menoa. Peruutuskamera sekä ylhäältä 3d-mallinnusta ympäristöstä näyttävä ruutu tekivät kadunvarteen taskuparkkeerauksen helpoksi.
Matka jatkui illalla kohti pohjoista. Tässä vaiheessa auto alkoi tuntua tutulta ja kokeilin eri ajotiloja. Sport-ajotila päällä auton moottori pääsee oikeuksiinsa. Ai, että, miten V6 moottori alkaa soittamaan auton perästä kauniin kuuloista sinfoniaa. Normal- ja Eco-ajotiloilla auto vaihtelee sujuvasti sähkön ja polttomoottorin välillä. Auto on sen verran painava, että kiihdytyksissä polttomoottori menee väkisinkin päälle, mutta tasaiset ajot menevät myös pelkästään sähkömoottorin varassa.
Ajoa minulle kertyi autolla hieman yli 200 kilometriä. Sähkömoottorin akku kesti minulla parhaimmillaan noin 30 kilometriä. Toki pakkasta oli reippaasti enkä varmasti ajanut täysin optimoidusti. Luvattu 42 kilometrin sähköinen toimintamatka on siis täysin mahdollinen optimiajossa, mutta on se silti toistakymmentä kilometriä kilpailijoita pienempi. Kulutusajossa sähköä riitti akussa varsin maltillisesti 5.1 l/100 km. Sähkön loputtua kulutus tuplaantui saman tien, joka on tyypillistä isoille Plug-In hybrideille.
Kaiken kaikkiaan Ford Explorer oli aivan mahtava auto. Ajo-ominaisuudet olivat loistavat. Autolla oli vaivatonta ajaa niin kaupungissa kuin maantiellä. Auton pienet viat unohtuvat ajon aikana kokonaan, koska tällä autolla on nautinto ajaa.
Mikäli haluat koeajaa tällaisen auton, niin varaa koeajo verkkokaavakkeellamme.