Skorda Supreb hybrid koeajo

Testissämme oli Skodan suurin malli Superb, osin sähköllä rullaava hybridi. Auton varustetasoon oli laitettu ”keskitason” Style varustepaketti, joka sisältääkin jo runsaasti tarvittavia varusteita. Hinnaltaan noin 46 000 € auto on todella kilpailukykyinen hintaluokassaan. Harva verrokki sisältää yhtä paljon vastinetta rahalle. Ehkä juuri tästä syystä Skodasta on tullut suomalaisen yritysautoilun suosikki.

Auto toimii mallikkaasti niin taajamassa kuin moottoritiellä. Pitkä akseliväli ja superhyvä ohjattavuus pääsevät elementtiinsä pidemmällä matkalla ja suuremmalla polulla. Aavistuksen ärsytti kaistavahti, jota ei ajon aikana onnistunut kytkemään pois päältä. Yhdellä kädellä ohjattaessa auto hälytti käyttämään aktiivisempaa ratti otetta, vaikka ote oli kuskin mielestä varsin jämäkkä. Hallintalaitteet olivat helppokäyttöisiä ja mukavasti käden ojennuksen päässä nekin, joita ei ratista pystynyt operoimaan.

Hybridi moottori kuljetti mukavasti ja tehokkaasti. Täydellä latauksella pääsee noin 50 kilometriä, jos pelkällä sähköllä ajaa. Koeajopäivän koko ajosuorite oli 246 kilometriä, jossa oli paljon noin 80 km/h olevaa nopeutta ja ns. rullaavaa ajoa. Kaikkinensa sähköllä pääsi tästä matkasta 112 kilometriä, eli 45% koko ajomatkasta. Tämä on varsin hieno suoritus isolle autolle ja kulutus jäikin alle 4 litran.

Auton tilat ovat todella mittavat. Takapenkkiläisenä voi matkustaa vaikka isommalla egolla varustettu ministeri, niin on tainnut joskus käydäkin. Lapset viihtyivät hyvin ja takakontissa meni mökkikamppeet mukavasti ja tunkematta.

Superbista ei oikein moitittavaa löydä. Järkiauto kaikin puolin.