Fleet testaa Skoda Scala

Skodalla menee hyvin; automerkki on ollut pitkään niin työsuhdeautoilijoiden kuin yksityisautoilijoidenkin suosima. Eipä siinä ihmettelemistä ole, järkiauto hyvällä varustetasolla ja hinnalla miellyttää isoa yleisöä. Nyt Skoda tuo markkinoille Skoda Scalan, joka kokoluokassaan sijoittuu Fabian ja Octavian väliin.

Scalaa pidetään Octavian pikkuveljenä, kompaktimpana versiona suosikkimallista. Muunneltava perheauto kompaktissa koossa. En ole koskaan itse omistanut Skodaa, joten odotin mielenkiinnolla auton koeajoa. Auto toi paljon hyviä ominaisuuksia, joista arjen autoilussa on hyötyä.

Yllättävä jämäkkyys. Ensifiiliksenä yllätyin Scalan jämäkkyydestä. Ajettaessa tuntui kuin ajaisi huomattavan paljon isommalla autolla. Napakka tietuntuma antoi erinomaisen ajokokemuksen, samalla kun auto oli hyvin hiljainen.

Auto oli varustettu isoimmalla moottorilla, 1,5 litraisella turboahdetulla bensamoottorilla (TSI Style Launch Edition DSG Autom). Tehoa ja vääntöä oli riittävästi, mikä teki ajosta miellyttävää ja urheilullista. Ohjaustuntumasta puuttui omaan makuuni ketteryyttä, mutta jämäkkä alusta ja ajotuntuma toivat vakuuttavuutta ja turvallisuudentunnetta.

Virtaviivainen muotoilu on tyylikäs niin ulkoa kuin sisältä. Auto näyttää sporttiselta ja ketterältä mutta samalla se on hyvin tunnistettavissa Skodaksi. Koeajettavan Scalan kiiltävän mustat aerodynaamiset vanteet antavat upean säväyksen auton ulkonäköön – samalla niiden luvataan vähentävän ilmavastusta ja polttoaineen kulutusta. Scalan ”uuden sukupolven” ajovalojen muotoilu on yhtä lailla onnistunutta. Sisätilan tunnelmaa ryhdittävät valoisuus, viimeistely ja toimivuus. Scalaa voisi verrata moderniin kotiin; siinä on paljon ikkunapintaa ja luonnonvaloa, myös tilat ovat riittävät mutta eivät liioitellut. Panorama-lasikatto on upea ja tuo niin raikkautta kuin ylellisyyttä auton tunnelmaan.

Erinomainen näkyvyys. Etuistuinten muotoilu on onnistunut; se on samalla sporttinen, ergonominen että varmistaa aidosti esteettömän näkymän takaviistoon viereisille kaistoille. Hyvä näkyvyys joka suuntaan onkin Scalan vahvuus ja lisää omalta osaltaan turvallisuudentunnetta.

Scala taipuu hyvin myös perheautoksi. Takapenkkien tilat ovat yllättävän väljät ja sinne mahtuu hyvin aikuinenkin. Takakonttitilaa on pienehköön autoon riittävästi ja Scalassa se on muotoiltavissa tarpeen mukaan välipohjan säädön kautta isommaksi sekä takaistuinten kaadon kautta todella isoksi.

Järjestelmä-älykkyyttä autosta löytyy paljon. Kaistavahti, adaptiivinen vakionopeudensäädin, peruutuskamera sekä hulppeankokoinen kosketusnäyttö luovat ylellisyyttä ja mukavuutta ajoon. Parkkeeraus on vaivatonta jo kameran kautta mutta autoon on saatavana lisävarusteena Automatic Parking Assistent 3.0 – automaattinen pysäköintiavustin. Ajotietokoneen käyttö on intuitiivista ja selkeää. Lisäksi Skodan perushyvä varustelu näkyy esimerkiksi sähköisenä peräluukkuna. Lisäksi Skoda Connect sekä Skoda Infotainment Online -palveluilla ajajalla on käytännössä 24/7 apu saatavilla verkon kautta sekä useita säätilaan, liikenteeseen ja ajomatkan liittyviä näppäriä toimintoja.

Mitä Scala sitten kustantaa ja kuluttaa? Koeajamani auton suositushinta kokonaisuudessaan on reippaasti yli 30 000 €. Pienemmällä 1.0-litraisella moottorilla hinnan saa alemmaksi alk.-hinta Scalalle on n. 19 000 €. Yhdistetty keskikulutus koeajettavalle autolle on 6,2 l/100kmja WLTP:n mukainen CO2-päästö 125-140g/km.

Haluatko sinäkin koeajaa Scalan? Laita viestiä osoitteeseen koeajo@fleet.fi ja järjestämme sinulle Scalan testattavaksi!