Testissä on Toyotan uutuus, samalla uusi aluevaltaus ladattavien hybridien maailmaan. Uusittu RAV4 on saanut kaksi hybriditekniikkaa saman pellin alle. Perinteisen Toyotan tekniikan eli itselataavan hybridin rinnalle on asennettu aito hybridi, siis ladattava tekniikka.
Tyylikäs Premius Business -varustelu
Ensitunnelma on maskuliininen, jos nyt jotenkin oikoo tunnetta. Auto on kulmikas ja aavistuksen ”hyökkäävän” näköinen, siis hyvällä tarkoittaen. Koska kyseessä on SUV (katumaasturi) on autoon kipuamisen jälkeen hyvä näkymä kaikkialle.
Kokeilussani ollut Premium Business varusteltu auto sisälsi hyvät varusteet nahkapenkeistä kattoluukkuun. Tämä toi mukavaa tyyliä ja yhdisteltyä värimaailmaa.
Auton normaalivarustelukin sisältää kaiken tarvittavan, mutta toki muutaman tonnin iskeminen tyyliin tuo vielä pikantin mausteen. Ehkä juuri sitä tunnelmaa, jonka myötä ropisee lisäpisteitä, vaikka itse käytettävyydessä näitä ei kaipaa.
Sisältä perinteinen Toyota
Toyota on nappuloineen ja hallintalaitteineen uskollinen perinteille – sisätiloista auton tunnistaa Toyotaksi heti. Ulkoasu onkin sitten vähän toista. Perinteinen Toyota, jos näin voi sanoa, on erilainen.
RAV4 on itsensä näköinen ja varmaan myös tuntuinen. Kuskille kaikki tarpeellinen on lähellä ja helppoa käyttää, kosketusnäyttö on hyvä ja sen käyttö on tosi simppeliä. Olisin tosin kaivannut ajosuoritteen analysointia ajatellen lisää ja tarkempaa infoa mm. kulutuksesta. Ja mahdollisuus pakottaa sähkön käyttöön puuttui valikoista (kylmällä kelillä), lämpimällä kelillä tämä olisi ehkä onnistunut.
Talvipakkaset pitivät polttomoottorin käynnissä
Ajoin autoa kovalla talvipakkasella. Miinus 15 astetta piti auton polttomoottorin käynnissä, vaikka olisin halunnut ajella sähköllä. Onkin ehkä ensimmäinen kerta sähköistettyä autoa ajaessa, kun sähkön riittävyys on ”ongelma”. En saanut hybridin sähköä kulutettua työmatkallani.
Ajoin testimatkani kotoa Espooseen (110 km) käytännössä pelkällä polttomoottorilla ja toimistolle saapuessa oli sähköajoa tullut vain 2 kilometriä, akku jäi siis täydeksi. Seuraavalle kuskille jäi 65 kilometriä akkua. Tässä ei ollut mitään järkeä, latasin turhaan ja ekologinen sähkö jäi käyttämättä.
Sen sijaan on samalla sanottava, että Toyotan akun kantama hybridiautoksi on superhyvä. Jos olisin päässyt sitä käyttämään, olisi lähes 70 kilometrin kantama ollut todella hyvä suoritus hybridille. Toisella ajosuunnallani sain onneksi kokea sähköajoakin ja kantama riitti 52 kilometrille, joten hyvä lopputulos vaikka pakkastakin oli.
Toyota on tilava, näkymä on hyvä ja ajettavuus myös hyvä. Meno on vakaata ja kivan hiljaista. Korviin pisti hiekoituskivien ropina. Kenties sen vuoksi, että renkaiden ja lokasuojien välissä on paljon tilaa.
RAV ”plugarin” hinta on noin 55 000 – 60 000 €, riippuen mausteista. On tosi hyvä vaihtoehto hintaluokassaan, koska käyttökulu jää ison akkukantaman vuoksi kilpailijoita alhaisemmaksi, siis käyttöetu-autoilijalle hyvä vaihtoehto.
Jos haluat Toyotan kokeiluun, se onnistuu hyvin kauttamme täällä.