Haluamme autolta yhä vain enemmän – suorituskykyä, ulkonäköä, toiminnallisuuksia ja päästöstandardeja myötäileviä kilometrejä.
Kun kuvioon lisätään vielä toive suuremmasta matkustajakapasiteetista ja laadukkuuden tunteesta ilman, että auto näyttää tilataksilta, ollaan suuresta valikoimasta huolimatta monesti tilanteessa, jossa auton budjetiksi pitää asettaa monellekin kipurajan ylittävä hinta.
Tässä kohtaa maastoautojen segmentistä automarkkinoilta löytyy sangen mielenkiintoinen uutuustuote.
Yleistunnelma autosta
Fleet pääsi testaamaan viikon ajan Hyundain uutuutta, joka on merkkinsä lippulaiva entuudestaan ja siten myös malli, johon on haluttu panostaa.
Kyseessä oli maahantuojan täyteen varusteltu ja aktiivisella nelivedolla vakiona 7-paikkainen, ladattava Plug-in hybridi Santa Fe. Konepellin alle kätkeytyy 1,6 litran turboahdettu bensakäyttöinen moottori, jota saattaa alkuun hämmästellä. Nelisylinterisellä moottorilla varustetun auton kokonaisteho on kuitenkin 265 hp, josta sähkömoottorin osuus on 67 kW eli 91 hv. Auto ei ole siis kilpuri, eikä sellaiseksi pyrikään, mutta jalkoihinkaan se ei jää. Esim. ohitustilanteet onnistuvat sangen hyvin sähköllä toimivan moottorin avustaessa menoa.
Vaikka ulkoa räyhäkkään ja sulavalinjaisen näköinen auto ei ripeimmästä päästä ole, suoriutuu Plug- in hybridi kiitettävästi maantieajossa. Normaalilla ajolla esimerkiksi reitti Petikko – Espoon Tapiola – Hanko, noin 150 km, päästiin miltei täyteen ladatun akun kanssa noin 4,8 l keskikulutuksella. Tehtaan ilmoittama optimi range yhdistetyssä ajossa on 58 km. Auto on hyvinkin hiljainen kaupunki- ja maantienopeuksissa hybridillä ajellessa. Kiihdytyksissä konehuoneen äänet kantautuvat jo voimakkaammin matkustamoon. Alusta tuntui koeajossa mielekkäältä, onhan se 4. sukupolven malliuudistuksen myötä muotoiltu uusiksi. Alustaratkaisu mahdollistaa vakaamman ajon, sillä keskipistettä on madallettu sekä kokonaispainoa saatu kevyemmäksi.
Tällainen on Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid Calligraphy
Kuten Fleetin koeajajat yhdessä tuumin totesivat, monikin premium-autoilija yllättyisi positiivisesti. Koeajetun mallin varustelupaketissa, Calligraphyssa, on todellakin panostettu sisätilan muotoiluun ja laadukkuuden tunteeseen. Matkustamo on avara, jossa jalkatila ei kärsi, sillä sähköakut on kätketty penkkien alle. Mittaristo on digitaalinen, avaruutta tuo panoraama lasikattoluukku, katto sekä pilarit ovat mokkanahalla verhotut, ajohallintalaitteisiin ja turvallisuuteen on kiinnitetty huomiota eikä edes Audion KRELL tuota pettymystä musiikin ystävälle. Kokonaisuuteen kuuluu mm. 360° kameranäkymä, heijastinnäyttö tuulilasiin, kaistallapitoavustin, ajoavustin, kuolleen kulman varoitin yms. Auton saa jopa ohjattua etänä kaukosäätimestä eteen- tai taaksepäin.
Edelleen kojetaulusta löytyy perinteisiä painikkeita, mutta Premium- ja Calligraphyn varusteluun kuuluva 10,25 tuuman kosketusnäyttö toimii, kuten tämän päivän autoissa kuuluukin. Mieluisa yllätys oli myös suuntavilkkua käytettäessä mittaristoon oikealle tai vasemmalle puolelle tuleva näkymä sivupeilin kamerasta eli katvealueen varoitin BCA, joka sai kehuja matkustajilta myös.
170 cm kuskille nappanahkainen, selkää hyvin tukeva penkki tuntui mukavalle istua pidemmänkin aikaa. Paljon ajaneilta juurikin penkki sai hyvää palautetta. Etuistuimiin kuuluu myös tuuletus, joka helpottaa kummasti helteillä. Auton tilavuus ja helppo muunneltavuus istuimien suhteen ansaitsevat kiitokset. Keskimmäiselle penkkiriville aikuinen mahtuu istumaan huoletta. Tarpeen tullen 170 cm henkilö voi selkä suorana asettua jopa taaimmaiselle penkkiriville, jonne pääsy on tehty helpoksi yhden napin painalluksella. Myönnettäköön, että taaimmainen rivi on kuitenkin mieluisin paikka seurueen pienimmille. Myös etumatkustajan penkin saa siirrettyä helposti sähköisesti takaa käsin.
Jos vetokyky (jarrullinen 1350 kg) ei ole ongelma ja autoa voi ladata rauhassa, niin Santa Fe on oikein näppärä vaihtoehto ladattavien hybridimaastureiden joukossa. Hinta osaltaan kannustaa miettimään autoa hyvänä vaihtoehtona, kun tarpeen on hankkia 7-paikkainen auto, josta löytyy myös ajamisen luksusta.
Tämä Plug-in hybridi yritysautoksi?
Hintaa täyteen varustellulle plugarille kertyy alle 65.000 eur. Takuu autolle ilman km-rajaa on 5 vuotta ja ajoakulle 8 vuotta / 160 tkm. Koeajetun auton vapaa autoetu on noin 1120 eur.
Mikäli kiinnostuit, varaathan meiltä oman koeajosi täältä. Voit joko itse päättää haluamasi auton tai pyytää apua autosi valintaan Fleetin asiantuntijoilta.
Auton ostaminen oli jokin aika sitten ostajan näkökulmasta katsottuna helpompaa. Piti määrittää kokoluokka, valita väri muutaman vaihtoehdon joukosta ja se, ottiko kattoluukun vai ilmastoinnin tai kenties molemmat. Siinäpä se.
Nykyisin automerkkejä ja näiden myötä mallistoa on tullut tarjolle valtava määrä. Tarjonnasta mieleisensä vaihtoehdon löytämistä ei myöskään helpota käsillä oleva globaali ilmastokriisi. Tulisi löytää ratkaisu, joka ajaa henkilökohtaiset tarpeet ja ympäristöystävällisesti.
Auton hankinnan ei kuitenkaan tulisi tuntua kuormittavalta asialta. Asiakkaidemme asiakaskokemusta ja hankintaprosessia helpottaaksemme päätimme julkaista Fleetin henkilöstön koeajamista autoista käyttäjäkokemuksia. Me emme vain tiedä miltä autot näyttävät, vaan paljon enemmän!