Seat Leon

Käyttövoima keskustelu pysyy vilkkaana kuukaudesta toiseen, kun eri automerkit lupaavat tuoda uusia sähkö- ja hybridimalleja markkinoille. Ympäristöasiat tuntuvat olevan tapetilla myös erilaisissa autoverokeskusteluissa, jonka avulla ohjataan kuluttajaa tehokkaammin valitsemaan vähäpäästöisempiä automalleja. Toki myös perinteiset polttomoottorit kehittyvät jatkuvasti sekä niiden rinnalla polttoaineet mm. myDiesel.

Vannoutuneena diesel-kuskina sain nyt alleni Suomen kaasumarkkinajohtajan – Seat Leon TGI business excellence DSG:n (27 000€). VAG-konserni hallitsee ylipäätään Suomessa uusien kaasuhybridiautomarkkinoita laajalla mallistollaan. Skodalla, Volkswagenilla ja Audilla on useampi malli tarjolla Seatin rinnalla. Konsernin ulkopuolelta ainoastaan Opel tarjoaa kilpailua henkilöautopuolella.

Kaasutankkausasemaverkosto laajenee Suomessa jatkuvasti. Pääosin Gasum-asemia on Etelä-Suomessa, mutta tällä hetkellä verkosto ulottuu jo Turusta Ouluun asti.

Seat Leon TGI on saanut juuri uuden moottorin (1,5ltr/131hv) sekä kaasukapasiteettia on nostettu 15,5 kilosta 17,7 kiloon. Tämä tarkoittaa käytännössä 21 hevosvoiman tehonlisäystä sekä kaasulla ajettavan matkan nousua 400 kilometristä 500 kilometriin. Aiemmassa mallissa bensasäiliö oli normaalikokoinen, nyt jäljellä on enää noin 10 litran tankki, joka riittää 150 kilometrin lisämatkalle.

Seat Leon on erittäin vakaa ja hyvä ajettava. Pieni suuri auto on mukava matka-auto myös suurilla nopeuksilla. Verrattuna muihin vastaaviin konsernin autoihin (Golf ja A3) saa mielestäni paremmin vastinetta rahoille. Golfissa ja A3:ssa on sama tekniikka, mutta varustelu niukempi sekä hinta korkeampi. Jos tilaa tarvitsee lisää niin Leonista on tarjolla myös farmari-versio.

Kaasuhybridiä miettivän kriteerit ovat todennäköisesti ympäristö- ja kustannustekijät. Kaasuasemilla on mahdollista tankata joko maakaasua tai biokaasua. Biokaasu on uusiutuvaa kotimaista energiaa (biokaasun tuotannossa hyödynnetään mm. maatalouden, teollisuuden ja kotitalouden biojätteitä). Toisena kriteerinä on varmasti kaasun alhainen hinta perinteisiin polttoaineisiin nähden. Kaasuauton täydellä tankilla ajaa 500 kilometriä noin 20 euron hintaan. Gasum tarjoaa myös kiinteää 65 euron kuukausihintaa uusiin tai maahantuotuihin kaasuautoihin (1 000kg/v, joka tarkoittaa kuukauden ajomääräksi n. 2 080 km).

Suosittelen ehdottomasti kaasuautoa henkilölle, joka ajaa paljon, haluaa vähäpäästöisemmän auton ja tankkausverkosto osuu omille vakioreiteilleen. Uusien autojen kohdalla pitää käytännössä tykätä VAG-konsernin autoista, mutta Ruotsista tuodaan paljon myös käytettyjä kaasuautoja mm. Volvoja ja Mersuja. Kaasutankit pystytään asentamaan omaan polttomoottoriautoon myös jälkikäteen. Seat Leonilla ajaessa ei huomannut yhtään eroa kaasun tai bensan välillä. Auto käyttää aina oletuksena kaasua niin kauan kuin sitä riittää. Hankintahinta ei paljoa eroa normaalista bensa-autosta toisinkuin sähköautot. Ainoa mieleen tuleva negatiivinen asia on, että kaasuautoilla on käyttövoimavero (Leonissa noin 200€/v) – toivottavasti enää toistaiseksi.