BMW 330e hybrid touring koeajo

Bemarin uutuus on vastikään julkaistu. Jo aiemmin sedan-mallina saatavilla ollut kolmossarjalainen hybridi on saatavissa farmari versiona ja nelivedolla.

Auton lähtöhinta 50 000 € pistää auton kovin kisailtuun sarjaan, mutta varmasti löytää ostajansa helpolla. BMW on uudistunut tyylillisesti moderniin suuntaan, tekniikka on laitettu monin kohdin uusiksi. Sisätilat on tyylikkäät ja saaneet mielestäni kaivattua linjakkuutta. Ulkoisesti auto on muuttunut ”munuaisten” kasvun myötä ja sieltä täältä modernisoiden.

BMW on tosi hyvä ajaa, rattituntuma on vakaa, mutta ei kuitenkaan liian jäykkä. Ajo-ominaisuuksia voi muuttaa ekologisesta sporttiin ja jälkimmäisellä saakin kivat murinat ääneen. Toki vastuullinen kuski maksimoi sähkön käyttöä, tätä riittääkin varsin hyvin uuden tekniikan hybridissä. Täydellä akulla pääsee noin 50 kilometriä, oikein pihistellen ylikin.

Varustetaso nostaa hintaa aika helposti. Koeajossa olleen auton M-varustesarja tuo näköä ja tuntumaa, mutta toki tuhatlappusiakin palaa. Uskon M-varustepaketin siirtyvän jälleenmyyntiarvoon. Laittaisin tämän ruksaten, jos tilaamaan ryhtyisin…

BMW:n keskikulutus jää tai nousee juurikin sen mukaan, miten aktiivisesti polkee kaasua tai sähköä. Onnistuin ajamaan autolla vähän yli neljän litran keskikulutukseen, mutta kiistatta tuli sporttinappulaakin käytettyä.

Tilat ovat kokoluokalleen sopivat, takaluukkuun mahtuu golfbägi. Akusto vähän nielaisee tilaa, mutta ei kuitenkaan läheskään niin paljon kuin toisessa saksalaisessa kilpailijamerkissä.

Harvasta koeajamastani autosta löytyy paljoa vikoja, ei tästäkään. Auto on tosi hyvä ajaa ja tyylikäs. Varustelun hinnoittelu vähän kirpaisee, mutta perusbemari lähtee aika kohtuullisella hintalapulla liikkeestä. Jos BMW maksaa vähän enemmän, kyllä se jälleenmyyntiarvoaan toisaalta säilyttää.