Koeajo Ford Mustang Mach-E leasing auto yritykselle

Testissä tällä kertaa yhä useampaa työsuhdeautoilijaa kiinnostava Ford Mustang Mach E. Tämä auto houkuttaa niin uutuusarvoltaan kuin myös verokoukulla, jossa verotusarvosta napsahtaa 170 € kuukaudessa pois, koska auto on täysin sähköinen. Ei ole Mustangin murinaa, mutta jos rehellisiä ollaan, ei toki ole juuri muutakaan legendaan yhdistävää tekijää. Tämä sanottakoon niin hyvässä kuin pahassa.

Yleistunnelma autosta

Työsuhdeautona Ford on kisaillut ehkä vähän altavastaajana viime aikoina. Tämä uutuus on sisältä pelkistetty, ulkoa näyttävä ja kokonaisuutena varmasti positiivisesti puhutteleva. Sisustan penkit ovat sohvamaiset eivätkä kovin jämäkät. Toisaalta muuten ajo on napakkaa ja auton käyttö ja hallintalaitteet ovat loogiset ja hyvin saavutettavissa. Teslamainen keskelle asetettu ohjauspaneeli on mielestäni parempi kuin Teslassa itsessään, joskin tämä(kin) on makuasia eikä fakta. Pidän siitä, että auton hallintalaitteet, kuten pyyhkijät, vakionopeussäätimet ja valot ovat perinteisesti ratin tuntumassa ja suurella ohjauspaneelilla löytyy muu tarpeellinen näyttävästi. Ratin säädettävyys oli hieman puutteellinen, mutta ajoasento löytyi silti mukavasti.

Koeajo – Ford Mustang Mach-E

Ford on hyvä ajettava. Riippumatta nopeudesta, auton ajo oli hiljaista ja vakaata. Auto kiihtyy rivakasti ja renkaat saa taatusti kulumaan nopeastikin. Silti parhaimmillaan tällainen auto on nimenomaan siistissä ajossa, koska silloin myös akun kantama on lähimpänä totuutta. Fordille luvataan jopa 600 kilometrin kantamaa, mutta tämä tuskin Suomen olosuhteissa toteutuu. Oma ajoni oli sekä taajamassa että moottoritiellä. Taajama-ajossa akun hupenema oli aikalailla kilometri kilometriltä kuluvaa, mutta moottoritiellä kulutus kasvoi noin 30 %, joka ei tokikaan yllätä. Fysiikalla tämä on perusteltavissa.

Pieniä miinuksia pitää jaella penkeistä; pehmeät ja mukavat asettua, mutta veikkaan, että napakkuutta alkaa jossain vaiheessa kaivata. Takatilat ovat hyvät, samoin takaluukun tilavuus. Ulkonäkö on hieno, joskin taas sanottava, että makuasia. Ajellessa päitä kääntyi, joten monen muunkin mielestä näin on.

Sähköinen Ford Mustang Mach-E, työsuhdeautoksi?

Auton hintahaitari on laaja, alkaen 50 000 €, joka tarkoittaa työsuhdekäytössä (käyttöetuna) alle 600 €/kk, joten todella edullinen. Nelivetona ja parempi varustepaketti ruksittuna hinta nousee jo 70 000 € tasolle, joka pistää jo miettimään onko liikaa?

Leasing vs. osamaksu

Leasing tai osamaksu Ford? Tähän faktat puhukoot, että omistus & osamaksu on edukkain, rahoitusleasing hyvä vaihtoehto ja määräaikainen huoltoleasing on monessa mielessä kankea ja riskaabeli. Tämä toki pätee kaikkiin merkkeihin.

Yhteenveto koeajosta

Koen, että sähköinen Ford on enemmän kuin Ford. Siis tarkoitan, että monelle auton vaihtajalle tänä päivänä ensimmäinen päätös on käyttövoima ja sitten brändi. En ole ollut mikään Ford-fani, mutta sähköisen Mustangin voisin itsekin hankkia. Tämä on enemmän kuin ”pelkkä ford”, tämä on sähköinen Ford, tai veikkaan, että sanoisin Mustang 😊.

FleetHelp -tiimimme auttaa auton vaihtoon liittyvissä kysymyksissä ja vaikkapa Mustangin koeajon järjestelyssä.