Tesla Model 3

Tuli koeajettua Teslan Model S:n pikkuveli tai -sisko. Varsin vauhdikas ja ulkoa nopeasti Teslaksi tunnistettava peli, joskin kovin eri henkinen kuin isommat sisaret.

Sana pelkistetty kuvaa tätä Model 3:sta parhaiten: kojelauta, sisustus ja ajaminen ylipäätään. Kaikki ylimääräinen on karsittu ja ehkä tätä voisi jopa vähän tylsäksikin moittia. Makuasia toki, mutta autoissa kun yleensä hallintalaitteita ja nappuloita, niin tässä niitä ei ole yhtään. Itse olisin niitä kaivannut.

Model 3:ssa kaikkea operoidaan suuren kojelaudassa olevan näytön kautta aina ratin säädöstä navigaattoriin ja radioon. Siellä suurella näytöllä on matkanopeusmittarikin, siis aivan kaikki. Näyttö on helppokäyttöinen, mutta pari nappulaa ei olisi ollut pahitteeksi..

Auton toimintasäde on todella hyvä sähköautolle. Luvattu reilu 500 kilometrin kulku yhdellä latauksella ei onnistunut, koska kaasu-, tai tulisiko sanoa sähköjalkani,  oli niin raskas. Sain imaistua moottoritiellä akusta 150 kilometriä pois 100 kilometrin matkalla. En nyt viitsi nopeutta tähän kirjoittaa, mutta se ilmiselvästi vaikutti odotettua lyhyempään toimintasäteeseen.

Aavistuksen häiritsi rengasmelu, joka nousi korkeaksi moottoritien nopeuksilla – alhaisemmallakin sellaisella. Miinuksena lisäksi se, että en kerta kaikkiaan saanut tuulilasinpyyhkimiä toimimaan sadetunnistimella vaikka kuinka ”auto” asentoa asettelin. Siinä sitten paineltiin suurta kojelaudan näyttöä sateen tullessa ja mennessä – hieman jäi fiilis, että onkohan muutakin ”hikkaa” pinnan alla?

Isot pisteet annan sille, että ei tarvitse tankata. Oma, jo aika laaja, kokemukseni sähköautoilusta on muuttunut siihen, että sähköauto on aivan verraton vaihtoehto perinteiselle polttomoottorille, jos lataaminen tehdään kotona yön yli ja niin sanotusti ohimennen. Sama suorite työpaikalla, jos tarve on. Näillä kahdella latauksella tulisi pystyä sitten klaaraamaan pitkiäkin ajoa.

Julkisten latauspisteiden armoille en pystyisi omaa liikkumistani ainakaan toistaiseksi perustamaan. Lataustarvetta näin satunnaisesti kokiessa koen, että julkinen latausverkosto on toistaiseksi kovin harva ja alimitoitettu kasvavaa tarvetta ajatellen. Jos auton akun kantama on lyhyt, tulee tankkauksesta (ei kun lataamisesta!) äkkiä ylimääräinen stressi muutenkin aika vauhdikkaaseen elämään. Tämä siis liikkumisen” heavyjyyserin” vinkkelistä katsoen.

Tesla Model 3 on mielenkiintoinen auto. Auton arvo on reilun 60 000 euroa, joka on aika paljon jos vertaa muihin vastaavan hintaluokan autoihin. Samalla rahalla saa enemmän ”perinteistä ” autoa. Mutta sähköautoksi tämä on pitkän kantamansa turvin on hyvä vaihtoehto sähköautoa harkitsevalle.

Voin sanoa, että olin tosi lähellä Model 3:n hankintaa, mutta toistaiseksi jäin vielä kytikselle ja seurailemaan miten sähköautomaailma kehittyy parin seuraavan vuoden aikana. Tesla näyttää suuntaa ja mallia muille merkeille ja toivon kovasti, että muut seuraisivat mallia varsinkin akku- ja lataustekniikan puolella.

Sakari Viitanen - Fleet InnovationSakari Viitanen
Ehkä tulevaisuudessa sähköllä liikkuva toimari
sakari.viitanen@fleet.fi
040 821 5900

 

 

Haluatko koeajon, lähetä meille koeajo@fleet.fi osoitteeseen toive, mitä autoa haluat koeajaa ja yhteystietosi? Me järjestämme koeajon autoliikkeen kanssa.