Fleet Testaa - Tesla Model S

Kokeilussani oli Tesla Model S. Huokeamman Model 3:n tulo markkinoilla houkutteli Teslan kokeiluun mutta reilun 60 000 euron arvoinen Model 3 ei ollut lainattavissa joten sain alleni sadan tonnin model ”ässän.” Näitä toki kaduilla on kohtalaisesti, joten moni on varmasti laskenut autoilun kokonaiskulut ja perustellut sillä vähän korkeamman hankintahinnan itselleen. Kallis hankinta, varsin pienet käyttökulut.

Auto on jo erilaisuudessaan positiivinen kokemus. Ensimmäisenä huomion herättää hiljaisuus. Moottorin puuttuessa keulalta, ei juuri mitään ääniä sisälle kantaudu rengasäänten lisäksi. Huikea tehokkuus ja se näkyy kiihtyvyydessä. Alun innostuksessa teki mieli polkea nilkkaa suoraksi, mutta lapsen innon jäädessä taakse, alkoi hienous löytyä nimenomaan tasaisesta liikkuvuudesta ja hiljaisesta äänestä.

Teslan ison näyttöruudun kautta sai upeasti teknistä apua liikkumiseen, latauspaikat, kartat ja lähes rajoittamaton määrä musiikkia (autossa on oma Spotify) Ison näyttöruudun kautta oli matkantekoon niin mukavuutta kuin apua tarjolla.

Perheeni innostui Teslasta. Yleensä muu perhe ei ole yhtään kiinnostunut autoista, mutta 6 ja 12 v lapset vaativat Teslan ottamista perheenjäseneksi. Ensimmäinen auto, joka tämän efektin on tehnyt. Ehkä Teslaan integroiduilla viihdykkeillä oli osuutensa asiaan. Suuren ohjauspaneelin kautta kun sai digitaalisen piirrustusalustan, Spotifyn ja pierutyynyt käyttöön. Kyllä, autossa on ääniohjattu pierutyyny… eli kaikkeen makuun jotakin. Kauppareissulla ei ollut karkkiosastolla kinaa, koska lapset jäivät autoon leikkimään tekniikalla.

Autolla ajo oli tosi mukavaa, sisätilat runsaat ja tekninen edelläkävijyys (tai kokeellisuus) tuli monessa kohdin esille. Toki sadan tonnin autosta ei pidäkään löytyä mitään isoa moitetta.

Iso plussa helpolle ja nopealle lataamiselle: omakotitalon voimavirrasta auton akku sai täyden latauksen noin viidessä tunnissa ja sen turvin pääsi yli 400 kilometriä leudossa talvikelissä.

Oma ajoni on tosi runsasta päivittäin ja Teslan kokeilun myötä osoittautui, että yön yli kotona ladaten voi pärjätä käytännössä tosi hyvin ja pitkälle yhdellä latauksella. Normaaliajopäivinä ei ole ollenkaan riippuvainen matkalataamisesta.

Omia arvojani, ajatuksiani ja mielipiteitäni Teslasta ylipäätään tuki päästöttömyys. Tosi kiva ajaa mukavasti, kun ei tarvitse ainakaan ajovaiheessa kantaa huolta saastuttamisesta. Kotini lämpiää Vattenfallin ekosähköllä, joten sähkön lähdekin oli puhdasta.

Toki auton akkuteknologian rakentaminen vaatii luonnolta, ilmeisen paljonkin, mutta tämän haastamiseen en pysty omalla tietotaidollani enempää. Mutta jos yleisesti ottaen on todettu sähköautojen olevan moottoriautoja parempia luonnolle niin pakko kai uskoa.

Miinus on otettava hinnasta ja Tesla-korporaation ennalta-arvaamattomuudesta. Koeajossa olleen auton hintalappu oli yli 100 000 euroa. Keväällä yhtäkkiä ja ennakoimatta ilmoitettiin Model S:n hintojen tippuneen koeajon jälkeen noin parikymmentä tuhatta euroa ovh:sta. Toki hyvä uutinen sille, joka vasta harkitsee kyseistä autoa, mutta mitähän jo ostanut tai rahoittaja asiasta tuumaa…? Hinnoittelupäätös sittemmin vähän muuttuikin, mutta ei tämä hyvää kuvaa jättänyt.

Kokonaisuutena auto on tosi hyvä. En yhtään ihmettele, että edullisempi Model 3 on saanut monia jo tilauskannalle. Toivottavasti jälleenmyyntiarvot asettuvat kohtuulliselle tasolle.

 

Sakari Viitanen - Fleet InnovationSakari Viitanen
Ajokokemuksiaan jakeleva toimari
sakari.viitanen@fleet.fi
040 821 5900

 

 

Haluatko koeajon, lähetä meille koeajo@fleet.fi osoitteeseen toive, mitä autoa haluat koeajaa ja yhteystietosi? Me järjestämme koeajon autoliikkeen kanssa.