Koeajo Jaguar I Pace Fleet Innovation

Työsuhdeautoksi sähköauton hankkijaa hemmotellaan 170 euron kuukausittaisella veroedulla, joten rohkenin testata vähän kalliimpaakin. Lähes 100 000 euron hankintahintainen ”Jagge” ei ole käyttäjän kannalta niin kallis kuin äkkiseltään tuntuisi. Toki noin tonnin käyttöetu on paljon, mutta ilman veroetua vielä enemmän.

Jaguaria väkisin vertaa Teslaan, molemmat edustavat sähköautoilun vielä harvoja vaihtoehtoja premiumeissa. Jaguar on selvästi vanhan merkin auto. Tesla taas on lähtenyt puhtaalta pöydältä liikkeelle ja on hyvällä tavalla käyttänyt sen edukseen. Jaguarin puolelle menee se, että istuessa ratin taakse, havaitsee menevänsä autoon eikä avaruusalukseen. Siis molemmissa on puolensa.

Jaguarin ajo tapahtui talvipakkasella, alla olivat isot nastarenkaat, jotka olisin vaihtanut kitkoihin. Ääni tuli läpi, mutta muuten mitään ei tietenkään kuulunut. Joten nastat siis häiritsivät, tämä ei toki ole auton syy, vaan renkaiden valitsijan.

Akun kantama talvella täyteen ladaten on vajaa 400 kilometriä, tämä piti kohtuullisesti paikkansa. Nokkapellin alle mahtuu kivasti kaikki lataamiseen tarvittava, takaluukkuun ei tarvitse siis johtoviidakkoa asetella. Lataamisen tein kotona pikalaturilla, noin 5 tuntia ja akku oli taas iskussa. Sikaärsyttävää oli se, että akun johto ei irronnut kuten ohjeissa ja olemattomissa manuaaleissa luki. Sen johdon irrottamisen kanssa sai taistella, mutta sitten löytyi pakkovapautin, jonka avulla päästiin irti ja ajoon. Mainittakoon, että toki tämä vika ei ole tyypillinen, mutta arvoautossa ei saisi olla mitään, joka jättää käyttäjän sormi suuhun ja ohjeet tulisi olla löydettävissä.

”Jagge” on pahuksen tyylikäs auto, vaikka makuasioita onkin. Veikkaan kuitenkin tämän I Pacen puhuttelevan monen makumaailmaa positiivisesti. Sisätilat ovat hyvät ja ajotuntuma jämäkkä. Aavistuksen kaipaisi lisää sisältöä tai käytettävyyttä kosketusnäytöltä, kuten esimerkiksi sähköinen manuaali, jota jo edellä kaipailin.

Jaguarin ostajan ei tarvitse miettiä raha-asioita. Kuitenkin, jos vertaa muita ”sadan tonnin” autoja, Jaguarissa saa jotain erilaista. Auto on tyylikäs ja varmasti erottuu massasta. Ei kuitenkaan pöyhkeilevästi. Autamme koeajon toteutuksessa FleetHelp-palvelumme kautta. Ota yhteys niin järjestetään koeajo sinun tarpeisiisi sovitellen.