Skoda-Octavia

Testissä oli Skodan suosituin malli, Octavia. Jo pitkään suomalaisten suosikkina ollut Octavia on täysin uusiutunut. Auton tunnistaa toki Skodaksi, mutta niin täydellinen uutuus on, että Octaviaksi ei sitä heti tunnista. Tämä on toki vain positiivinen asia. Tällä osoitetaan, että ei ole kyse meikkaamisesta tai pienestä viilaamisesta, vaan täysin uudesta autosta.

Auton sisustuksessa silmä kiinnittyy moderniin kojelautaan, jonka keskellä on suuri kosketusnäyttö. Sen avulla auton hallintalaitteet, navigointi sekä mukavuuslaitteet ovat hyvin hallittavissa. Vanhaan Octaviaan tämä on selkeä parannus, kosketusnäyttö toimii hyvin ja ”nakkisormetkin” osuvat haluttaviin kohtiin mukavasti. Autoon on saatavissa runsaasti varusteita. Useille tutuiksi ovat jo tulleet sähkösäätöiset penkit muistilla varustettuna, mutta monelle uutta voi olla puhelimen lataaminen ilman johtoa, tämä onnistuu Octaviassa.. Sisusta on kaikkinensa tyylitelty ja tuttua tilavuutta löytyy runsaasti niin matkaajille kuin tavaroille. Veikkaan näitä löytyvän takseista lähitulevaisuudessa ja varsin perustellusti.

Ulkoisesti auto on myös uusi. Kuten aiemmin mainittu, Skodaksi sen toki tunnistaa, mutta selvä irtiotto vanhaan Octaviaan on tapahtunut. Kokeilussa olleessa autossa oli hieman parempi varustetaso, joka näkyy myös ulkoisesti. Muutamalla tonnilla Skodan saakin tyylikkääksi peliksi ja omaan makuun meikattua.

Koeajossa ollut Octavia oli dieselmoottorilla varustettu. Tässä yhteydessä koeajajan makumaailmaa on avattava sen verran, että mielihaluni on taipunut jo hiljaisten ja tehokkaiden hybridien suuntaan. Tästä syystä todella innolla odotan kesän jälkeen ilmestyvää hybridi Octaviaa. Siitä isot pisteet Skoda-leirille, että Octaviaa on tulevaisuudessa saatavilla kaikilla moottoreilla – dieselistä bensaan ja sähköhybridistä kaasuhybridiin. Suomen teillä onkin kovasti lisääntynyt kaasuverkosto, joten biokaasulla ajavalle tämä Octavia on jatkossakin todellinen vaihtoehto.
Octavian ajaminen oli helppoa ja tutun turvallista. Pitkä akseliväli ja helppokäyttöisyys ylipäätään toivat hyvän ja hallitun koeajokokemuksen.

Autoilun kokonaiskustannuksista kiinnostuneelle ei tarvinne perustella lisää, mutta mainittakoon tuttuina ominaisuuksina edukas kakkosella alkava hankintahinta, alhaiset käyttökulut ja hyvä jälleenmyyntiarvo. Se on resepti edulliselle autoilulle. Veikkaan tästä autosta tulevan jälleen hitti.
Autamme koeajon toteutuksessa FleetHelp-palvelumme kautta. Ota yhteys niin järjestetään koeajo sinun tarpeisiisi sovitellen.