Sain Biliasta lainaan Volvo Xc90 T8 hybridin, joka on saanut ikää sen verran, että uunista tuli ulos facelift versio. Tyylikäs auto jo aiemminkin, faceliftin myötä annettakoon arvosanaksi tosi tyylikäs…
Auton sisus on Volvolle tuttua tyyliä, linjakas ja moderni, kuitenkin samaan aikaan arvokas. Värit on yhdistelty hienosti, sisusmateriaali laadukasta, äänimaailma meluiltaan äänetön ja toivotulta äänimaailmaltaan (=audio) priima.
Ajoin autolla 270 kilometriä, pääosa moottoritiellä ja hieman ympäripyöreästi nopeuttani kuvaa ”kesäinen moottoritievauhti”. Kilometrien joukossa oli myös noin 100 kilometriä muita teitä ja matalampaa nopeutta. Ajoa oli hienoa kaikissa olosuhteissa, mutta fiilis nousi parhaimmilleen sähköllä liikuttaessa ja täydellä akulla liikkeelle lähtiessä. Ensimmäiset 35 kilometriä pääsin sähköllä, joskin nopeuden noustessa polttomoottori tuli peliin. Liikkuessani alkuun pääosin kehätiestön sisällä, pääsin kulutuksessa alle 3 litran keskikulutukseen. Tämä ensimmäisten vajaan 100 kilometrn aikana. Näin ollen voi toki heti todeta, että bensahybridi on parhaimmillaan, jos päivittäinen ajosuorite ei ole ”liian pitkä”. Koko ajomatkani oli kahden päivän sisällä 270 kilometriä. Pääsin lähtemään Bilian pihasta täydellä akulla, sitten kotona Hämeessä yön yli lataus ja paluu Espooseen. Yhteensä tällä matkalla 7,6 litran keskikulutus. Tähän isoon vaunuun aika maltillinen, joskin omaan tahtotilaani nähden liikaa. Pidän ajatuksesta, että yksin pääosan kilometreistäni kerätessä en liikaa päästöjä pössyttelisi maailmalle. Iso auto, paljon kilometrejä = isompi päästötaso hybridilläkin…
Lataussysteemi Volvossa on simppeli, toimii niin kotilatauksessa kuin pikalatauksessakin ilman opetusta ja oppikirjoja. Johto on tarpeeksi pitkä ja painoltaan kevyt. Joissain autoissa tuo latausjohdon tekniikka painaa niin paljon, että seinäpistoke selvästi kärsii painosta.
Volvon perusvarusteluun kuuluvat runsaat tilat, istuinpaikat jopa seitsemälle, hyvät varusteet ja kaikkinensa mukavuus. Nuo takarivin extra penkit menevät niin sujuvasti tavaratilaan, että alkuun en edes niitä havainnut. Nostettaessa ne istuinasentoon jää vielä pieni tavaratilakin.
Pidin autosta ja hinta on tässä luokassa kilpailukykyinen. Alle sadantonnin saa jo hyvinkin varustellun kokonaisuuden. Verotusarvo alkaa noin 1200 eurosta, mutta toki kaikki varusteet tämän päälle. Lisää näistä hinnoista ja teknisistä yksityiskohdista osoitteesta https://www.volvocars.com/fi/mallisto/mallit/xc90/hinnasto
Jos haluat tällaisen koeajoon, laita maili koejo@fleet.fi niin laitamme puolestasi homman vireille ja auton vaikka työpaikallenne tutustuttavaksi.