Olen aiemminkin koeajanut Volvo XC60 hybridiä, mutta ajankohtaista oli tehdä uusi kokeilu. Näkökulmana se, että Volvo on jo hyvään ikään ehtinyt ja sen segmentissä kisa lisääntynyt. Miten Volvo pärjäilee?

Hintaluokan ”plus 70 000 €” autoissa hybridi on jo verotuksellisistakin syistä kysytyin käyttövoima, autovero tässäkin autossa oli vain 2 600 euroa, kun vastaavassa bensa-versiossa kilahtaa 13 000 euroa veroa maksuun. Hybridin valitsijaa hellitään niin verolla kuin ajomukavuudella. Ahkera lataaja säästää myös luontoa.

Koeajossani oli Volvo XC60 TwE AWD Inscription, hintaluokka tosiaan ”plus 70 000 €” riippuen valituista lisukkeista. Ajoin autoa noin 600 kilometriä varsin vaihtelevin olosuhtein ja ladaten ahkerasti eli aktiivisesti kotona ja töissä.
Auton ensi tunnelma on suorastaan mahtava, ruotsalaiset osaavat tämän tunnelman rakentamisen. Autoon astuminen on kuin GANT Home -sisustusmaailmaan menisi. Värit, kankaat ja nahka, unohtamatta jalopuuta, soittavat samaa sinfoniaa ja tunnelma on kokonaisuutena tyylikäs.

Volvon ostajaa hellitään laajoin varustepaketein eikä auton ostaneita harmita se, että hintoja dumpattaisiin loppuvaiheessa. Yleensä varusteita saa hintaan sisältyen eikä hintaa dumpaten. Tästä(kin) pisteet Volvolle, joka muistaa arvostaa vanhoja asiakkaita ja jälleenmyyntiarvon säilyvyyttä. Hinnan dumppaus olisi myrkkyä merkkiuskolliselle.

Ajoautossa ollut varustus oli kiistatta mittava. Jos kattoikkunan ja erikoishintaiset audiovermeet unohtaa, olisi kyseessä ”perus” Inscription ja se riittää hyvin vaativaankin makuun.
Ajotuntuma on Volvolle ominainen, samalla niin vakaa ja iso, mutta toisaalta kevyt ja ketterä.

Isolla tiellä auto kulutti vähän reippaammin, mutta nurkissa sähkön kuljettamana normaaliautoilijan liikkumistarve menee pitkälti sähköisesti, noin 40 kilometrin sähkökantamalla. Keskikulutus minun ajoissani asettui 6,3 litraan. Ajoin reilun osan ajoistani (n. 250 km) moottoritiellä ja loput 350 kilometriä taajamassa, joka väkisinkin nostaa kulutusta. On selvää, että kaltaiseni moottoritien kuluttaja pääsee alhaisempiin kulutuksiin, jos ei valitse SUV autoa. Mutta verrattuna siihen, että aikanaan minulla oli omana autona Volvo XC60 diesel, on hybridin kulutus maltillinen myös motarilla. Dieselilläni ajelin kaikki ajoni noin 6 litran keskikulutuksella, sen päälle sitten sekä autovero että käyttövoimavero. En valitsisi enää dieselinä tätä XC60 mallia. Kokonaisuutena TCO (=total cost) on hybridin puoleen ja jälleenmyyntiarvokin varmasti parempi. Nurkissa ajellen tuli pihisteltyä ”kaasun” polkemista, joten pääosa kauppareissuista jne. meni tuulivoimalla tuotetulla sähköllä, mycket kiva!

Volvo on ikääntynyt charmantisti. Auto on yhä ajankohtainen ja moderni, vaikka ikää mallilla on jo useampi vuosi. Volvo on lisäksi tilava. Monessa hybridiautossa akusto nielee tilaa, mutta Volvossa näin ei ole. Tilaa on eikä akusto näy käyttäjälle. Miinuksia täytyy vähän etsimällä etsiä, mutta karttaohjelma ei ollut mielestäni hyvä. Se tökki minulla jo aikanaan omistamassani Volvossa, jolloin tuli käytettyä puhelimen navia. Lisäksi, onko se sitten miinus vai plussa, auton sähkökäyttöisyyden muuttuminen bensalle tapahtui huomaamattomasti. Välillä tuli liikaa polkaistua oikealla jalalla ja turhia CO2 päästöjä tuli tupruteltua taivaalle.

Volvo on yhä ajassa. Ei ihme, että se on Fleetin kautta hankittujen premium merkkien ykkönen tänäkin vuonna, jo kolmatta vuotta peräkkäin.