kia e niro

Sain jälleen testiin uutta tekniikkaa. Sähköisellä Kialla kurvailin kaikkinensa 250 kilometriä. Jälleen työmatka mennen tullen ja yksi välilataus kotona yön yli. Odotukseni ylittyivät (ei mitään Kiaa vastaan suinkaan), mutta kun viimeksi olen sähköautoillut Teslalla, niin sähköauton rima on nyt melko korkealla.

Kia oli hyvä ja vakaa ajettava, moottoritiellä melua oli vähän odotettua enemmän. Keskikonsolin kosketusnäyttö oli aavistuksen ”tahmainen” käyttää, mutta toisaalta vertailukohtana oli aiemmin ajossa ollut Tesla, joten lienee epäreilua verrata.

Käytettävyydestä kuitenkin täydet pisteet: oli helppo hypätä rattiin ja ajaa, kaikki turha hifistely oli positiivisesti poissa.Auto ei siis vaatinut erityistä keskittymistä itse käyttöön, vaikka edustaa uutta sähköistä tekniikkaa. Myös lataaminen oli helppoa, johdot ovat riittävän pitkät eivätkä ne painaneet liikaa.  

Mainittakoon erikseen, että aiemmat ajamani sähkö- ja hybridiautot (Teslat, Jaguar…) on varustettu aivan liian lyhyillä latausjohdoilla ja johdon latausohjain on niin painava, että seinäpistoke kärsi painosta. Kia on tässä suhteessa ajatellut lataajan tarpeita ja myös itse lataaminen on nopeaa ja tehokasta. Normaalilla sukolatauksella akkuun kertyi yön yli 250 kilometrin ajosuorite, johon ei muut autot ole pystyneet.

Ajossa akkua kului suunnilleen oikean ajosuoritteen verran. Vaikka ehkä vähän vauhdikkaammin etenin, niin silti Hämeenlinna- Espoo matkalla akkua ”paloi” vain noin 130 kilometriä. Sää oli keväisen lämmin, joten olosuhteet olivat varsin optimaaliset akkua ajatellen.

Auton hinta on alkaen 45 000 euroa, akun toimintasäde on loistava eli noin 500 kilometriä. Kukaan ei tiedä jälleenmyyntiarvoa parin vuoden päähän, mutta veikkaisin tällaisten pitkän matkan kantaman sähköautojen kysynnän kasvavan rajusti.

Kia ei sisältänyt wau-elämyksiä, mutta kokonaiskuva on todella positiivinen. Uuden tekniikan autoja valitaan usein tekniikkakärjellä ja tällöin ostaja saattaa tehdä kompromisseja esim. tyylin tai jonkun muun perinteisen ominaisuuden kohdalla.

Sähköautomarkkinassa Kia on erinomaisen varteenotettava vaihtoehto edullisen hinnan vuoksi ja pitkän ajokantaman ansiosta. Jos hankkisin nyt täyssähköautoa, tämä voisi olla vahvoilla. Odotan innolla muitakin 500 kilometrin sähköautoja, kisaan tarvitaan lisää osallistujia.

Sakari Viitanen - Fleet InnovationSakari Viitanen
Koeajeleva toimari
sakari.viitanen@fleet.fi
040 821 5900

 

 

Haluatko koeajon, lähetä meille koeajo@fleet.fi osoitteeseen toive, mitä autoa haluat koeajaa ja yhteystietosi? Me järjestämme koeajon autoliikkeen kanssa.