Työsuhdepyäräily palvelu FleetBike yritykselle pyörät

Koska olin Fleet Innovationin tiimissä rakentamassa FleetBike-työsuhdepyöräratkaisua, olin ”sattumoisin” ensimmäisten edun saajien & hankkijoiden joukossakin. Uuteen etuun suhtautuu usein uteliaisuudelle, mutta tähän pyöräetuun liittyi jotenkin suurempaa kuin uteliaisuutta. Vähän kuin ensimmäinen autoetuauto, tuntui oudolle saada pyörä ilman, että itse sitä konkreettisesti maksaisi liikkeeseen. Lähtökohta siihen, että tekee hankinnan itselleen ja ilman, että tarvitsee pankkitilin saldoa ajatella on ”ihan kiva”.

Tässä blogissa muutama esille nosto siitä, mille tuntuu työsuhdepyöräillä ja mitä on hyvä huomioida.

Työsuhdepyörä palvelu FleetBike

Pari sanaa pyörästä etuna. Työnantajan ja työntekijän välillä polkupyörä rakentaa sidoksen, työnantaja sitoutuu maksamaan pyörän rahoituskulun ja työntekijä sitoutuu pyörän käyttöön ja hallintaan sopimuksen mukaisesti. Tätä voi siis toisaalta ajatella sanalla etu ja toisaalta näkökulmasta sitoumus. Yhteisen sitoumuksen ja edun pituus riippuu hankittavan polkupyörän hinnasta, verotuksellisesti vapaasti pyörää saa lyhentää 100€ kuukaudessa, sisältäen vakuutukset ja rahoituskulut. Joten tässä mielessä voi heti laskea, että 1500 pyörä on enemmän kuin 15 kuukautta sitoumusaikaa.

Hankinta. FleetBiken sopimuksissa pyörän saa hankkia mistä tahansa liikkeestä eri puolilla Suomea. Tämä onkin hyvä lähtökohta, koska pyörä kannattaa hankkia itselleen sopivimmasta paikasta ja läheltä, ettei tarvitse pyörän logistiikkaan ja mahdolliseen ensiasennukseen nähdä vaivaa. Tuttu ja lähellä oleva polkupyöräliike asentaa pyörän juuri edun saajalle sopivaksi. Lisäksi on ollut havaittavissa, että pyörien saatavuudessa on liikekohtaisia eroja, joten kun on valinnanvaraa merkkien ja liikkeiden suhteen, mahdollistuu pyörän saaminenkin paremmin.

Työsuhdepyöräily kokemuksia ja palvelut

Nautinta-aika. Kiva sana, pyörästä saa siis nauttia joko pienin annoksin ja usein tai pitkin annoksin ja usein. Pääasia, että nauttii ja käyttää pyörää aktiivisesti. Pyöräedun saatuani olen mennyt uusille poluille ja metsään, aiemmalla ”perinteisellä” pyörälläni ei tullut mentyä metsäpoluille, mutta nyt olen uudella sähköavusteisella maasturillani löytänyt itseni yhä useammin Espoon keskuspuistosta. Kotiseutu saa ihan uudet ulottuvuudet ja pyöräetu pääsee konkreettisesti esille.

Sivuoireet. Kaikissa asioissa on aina myös se toinen puoli. Niin myös pyörissä, niitä tulee huoltaa ja korjata. Valitettavasti huoltojonot ovat ainakin PK-seudulla pitkät ja huoltopaikkoihinkin matkaa. Oman pyöräni ensihuollon varasin jo ostohetkellä, koska pinnojen kiristys ja tarkistustyyppinen ensihuolto on syytä tehdä jo parin sadan kilometrin kohdalla. Sen jälkeen onkin helpompaa ja enemmän kausihuoltotyyppistä huolenpitopa. FleetBike-pyörät saa huollattaa itse valitsemassaan paikassa, joten tässäkin kannattaa miettiä omaa etua. Huollon maksajana olen käyttäjänä itse, mutta toisaalta näin en maksa myöskään turhasta huoltobudjetoinnista osana verovapaata etua. Kuten autoja, pyörää kannattaa huoltaa ja pitää kunnossa, sitä kautta ajonautinto on kunnossa, liikkuminen kivaa ja käyttömurheet matalat.

Turvallisuus. Se ennen kaikkea kuten kaikessa. Kypärä, lukko, lokarit (jos haluaa) ja juomatelinetyyppiset varusteet kannattaa hankkia ostopaikasta osaksi pyöräsopimusta. Oma kokemus on, että sähköavusteinen pyörä kannustaa kiipeämään ja menemään aiemmin mahdottomalle vaikuttaneisiin paikkoihin ja kivikkoihin. Kypärä onkin ihan ehdoton varuste. Lukko on sitten omaisuuden hallinnan kannalta ”must”, uusia pyöriä varastetaan ihan tolkuttomia määriä, joten senkin vuoksi olen oman pyöräni suhteen tosi tarkka minne sen jätän vaikka lukko hyvä onkin ja rungossa kiinni.

Kausivaihtelu. Olen ehtinyt ajamaan pyörällä niin keväisenä talvikautena kuin nyt alkavana kevätkesällä. Pyöräily on pukeutumiskysymys, talvi ja loskakelillä oli kivaa ja tietenkin erilaista ajella kuin kuivilla ja keväisillä poluilla. Kausivaihtelu on sen vuoksi sanana esillä, että pyörästä muistettaisiin nauttia myös talvella. Ei kannata pyörää hankkia vain kesäetuilua ajatellen, se voi tulla jopa kalliiksi jos käyttö kohdentuu vain pariin kuukauteen.

Bonus. FleetBike -pyöräetuun liittyy bonus. Edun ottanut pyöräilijä päätyy loppuvaiheessa pyörän omistajaksi 5% lunastushinnalla (/min 124 €). Oman pyöräni kohdalla se tarkoittaa sitä, että 3050€ maksanut pyörä on omani noin kolmen vuoden kuluttua tapahtuvalla 150€ lunastushinnalla. Uskon pyöräni arvon olevan paljon tätä enemmän, joten pidin pyörää tai en, on se hyvä etu myös lunastettaessa.

Kannattaako? Pyörä on mainio etu niin työnantajalle antaa kuin työntekijälle saada. Mikään etu ei ole ilmainen, mutta pyörä on varsin kustannustehokas etu, osana kokonaispalkkaa jää työnantajan kulu todella pieneksi. Saajalle tämä on verovapaa etu, joten nettopalkan vaikutus edun ottajalle on kovin pieni. Palkan päälle olevana etuna tai ”hybridinä , jolloin etu on osaksi palkan päälle kuten meillä Fleet Innovationissa, on tämä edun nauttijalle tietenkin todella hulppea etu ja aavistuksen kulupuolella työnantajalle jos lyhyesti asiaa katsoo. Mutta väittäisin satojen työsuhdepyörällä ajettujen kilometrien jälkeen, että eurojen taakse katsoen tämä on win-win-win etu. Kolmas win on yhteiskunnan win, eli hyvinvoiva ihminen voi hyvin muutenkin kuin työntekijänä.

Työsuhdepyörä etuna palvelu yrityksille

Turvallisuus. Se ennen kaikkea kuten kaikessa. Kypärä, lukko, lokarit (jos haluaa) ja juomatelinetyyppiset varusteet kannattaa hankkia ostopaikasta osaksi pyöräsopimusta. Oma kokemus on, että sähköavusteinen pyörä kannustaa kiipeämään ja menemään aiemmin mahdottomalle vaikuttaneisiin paikkoihin ja kivikkoihin. Kypärä onkin ihan ehdoton varuste. Lukko on sitten omaisuuden hallinnan kannalta ”must”, uusia pyöriä varastetaan ihan tolkuttomia määriä, joten senkin vuoksi olen oman pyöräni suhteen tosi tarkka minne sen jätän vaikka lukko hyvä onkin ja rungossa kiinni.

Kausivaihtelu. Olen ehtinyt ajamaan pyörällä niin keväisenä talvikautena kuin nyt alkavana kevätkesällä. Pyöräily on pukeutumiskysymys, talvi ja loskakelillä oli kivaa ja tietenkin erilaista ajella kuin kuivilla ja keväisillä poluilla. Kausivaihtelu on sen vuoksi sanana esillä, että pyörästä muistettaisiin nauttia myös talvella. Ei kannata pyörää hankkia vain kesäetuilua ajatellen, se voi tulla jopa kalliiksi jos käyttö kohdentuu vain pariin kuukauteen.

Bonus. FleetBike -pyöräetuun liittyy bonus. Edun ottanut pyöräilijä päätyy loppuvaiheessa pyörän omistajaksi 5% lunastushinnalla (/min 124 €). Oman pyöräni kohdalla se tarkoittaa sitä, että 3050€ maksanut pyörä on omani noin kolmen vuoden kuluttua tapahtuvalla 150€ lunastushinnalla. Uskon pyöräni arvon olevan paljon tätä enemmän, joten pidin pyörää tai en, on se hyvä etu myös lunastettaessa.

Kannattaako? Pyörä on mainio etu niin työnantajalle antaa kuin työntekijälle saada. Mikään etu ei ole ilmainen, mutta pyörä on varsin kustannustehokas etu, osana kokonaispalkkaa jää työnantajan kulu todella pieneksi. Saajalle tämä on verovapaa etu, joten nettopalkan vaikutus edun ottajalle on kovin pieni. Palkan päälle olevana etuna tai ”hybridinä , jolloin etu on osaksi palkan päälle kuten meillä Fleet Innovationissa, on tämä edun nauttijalle tietenkin todella hulppea etu ja aavistuksen kulupuolella työnantajalle jos lyhyesti asiaa katsoo. Mutta väittäisin satojen työsuhdepyörällä ajettujen kilometrien jälkeen, että eurojen taakse katsoen tämä on win-win-win etu. Kolmas win on yhteiskunnan win, eli hyvinvoiva ihminen voi hyvin muutenkin kuin työntekijänä.

Kiinnostuitko? Mielelläni autan ja kerron lisää!

reetta.kuusikko@fleet.fi