Koeajossa minulla oli viikonlopun yli Volvon täyssähköinen citymaasturi XC40. Tämä on kooltaan pienin Volvon mallistossa, mutta ei todellakaan mikään pieni auto. Istuimilla on riittävästi tilaa ja takapenkillä matkustaa itseni kokoinen aikuinen vaivattomasti. Auton ulkonäkö miellyttää silmää eikä juurikaan poikkea polttomoottorilla varustetusta vastaavasta.
Sähköisen XC40 Recharge Twin Plus automaatin voi lunastaa itselle hieman reiluun 60 000 € hintaan. Tämän vuoden veroedun ansiosta vapaan autoedun verotusarvo on 780 € ja käyttöedun verotusarvo 735 €. Toimintamatkaksi on ilmoitettu jopa 418 km. Autossa on etu- ja taka-akselilla omat sähkömoottorit, jotka tarjoavat yhteensä 408 hevosvoimaa. Auto on nelivetoinen ja sillä pystyy vetämään 1500 kg kärryä.
Ajaminen XC40:llä on todella vaivatonta ja mukavaa. Auto on hiljainen ja ylittää hidastetöyssyt pehmeästi. Jarrupoljinta ei tarvitse juurikaan käyttää, koska vauhti hidastuu jo kaasupoljinta keventämällä. Yhden polkimen ajotilan voi myös kytkeä pois päältä, jos haluaa mieluummin ajaa perinteisesti kahta poljinta käyttämällä. Yhden polkimen käyttö on kuitenkin niin vaivatonta, ettei siitä haluaisi luopua.
Viikonlopulle osui sopivasti reissu Nummelaan ja ajomatkasta oli noin 50 km moottoritietä yhteen suuntaan. Auto oli edellisen yön ollut hitaassa latauksessa normaalista pistorasiasta ja matkaan lähdettäessä akkua oli noin 80 % käytettävissä.
Auton navigointina on tuttu Google Maps, joten käyttö on helppoa ja haku löytää kohteen myös pelkällä nimellä. Itselleni suuri plussa oli navigoinnin näyttämä arvio akun varaustilasta määränpäässä. Ainakin omalla kohdallani auton arvio osui juuri oikeaan ja uskalsin lähteä vieraalla sähköautolla matkaan.
Yleensä en mielelläni käytä vakionopeudensäädintä ajaessani, mutta Volvon mukautuva vakionopeudensäädin toimi moitteettomasti moottoritiellä. Toivottu ajonopeus asetetaan ohjauspyörästä vasemmalta puolelta ja annetaan auton mennä. Lähestyessään hitaampaa kulkupeliä, vauhti hidastuu automaattisesti ja auto jää seuraamaan edessä kulkevaa. Kun vilkun aktivoi ja siirtyy ohituskaistalle, auto kiihdyttää ripeästi takaisin toivottuun nopeuteen.
Paluumatkalla päätimme poiketa reitiltä ja käydä vielä ostoksilla. Sähköautolla reittiä pitää kuitenkin suunnitella tarkemmin ja kokeilimmekin auton navin kautta, paljonko voimme ajella ennen latausta. Koska auto oli vieras ja akun varaustila näkyi prosentteina, joka ei kertonut minulle tarpeeksi, päätimme kurvata Lidliin evästauolle. Latauspisteellä oli tyhjää ja saimme auton heti lataukseen. Pikaisen kauppareissun ja eväiden syömisen aikana akkuun virtasi 30 % lisää sähköä ja pääsimme jatkamaan matkaa huoletta.
Omaan käyttööni Volvon XC40 olisi todella hyvä vaihtoehto. Auto on näppärän kokoinen ja ajaminen ihanan vaivatonta. Toimintamatka 400 km riittää helposti päivittäisiin ajoihini, jopa kovalla pakkasella puolitettuna. Jos kotona ei ole mahdollisuutta ladata autoa, kannattaa kuitenkin miettiä tarkasti sähköautoiluun siirtymistä. Julkisten latausasemien varassa ajeleminen vaatii suunnittelua ja varautumista.
Mikäli kiinnostuksesi heräsi ja haluaisit koeajaa Volvon XC40 sähköauton tai jonkun muun mallin, varaa koeajo nettisivuiltamme, niin FleetHelp-palvelumme auttaa sinua uuden autosi hankinnassa!