Fleet testaa: Volvo EX40

Fleet testaa: Volvo EX40 Twin Ultra

EX40 on Volvon suosittu täyssähkö, joka kätkee sisäänsä useita ajamista helpottavia ja matkanteon mukavammaksi tekeviä yksityiskohtia. Fleetin koeajossa huristeltiin 1000 km niin kaupungissa, maantiellä kuin mökkitiellä.

Volvo EX40 Twin Ultra

  • Toimintamatka jopa 500 km
  • Sähkön kulutus 19 kwh/100 km
  • Hevosvoimat 408 hv
  • Tavaratila jopa 410 l
  • Sisäänrakennetut Googlen palvelut
  • Harman Kardon -audiojärjestelmä
Fleet testaa: Volvo EX40 Twin Ultra

Hiljainen ja vakaa ajettava

Fleet nappasi alleen koeajoon EX40 Twin Ultra, värinä Forest Lake. Autoa testattiin sekä kaupunki-, maantie-, että mökkitieolosuhteissa.

Keli oli syksyisen kuiva ja lämpötilat vaihtelivat -8 ja +10 asteen välillä. Normaaleissa keliolosuhteissa auton neliveto toimi mainiosti huonommilla teillä ja tuo varmasti myös vakautta maantieajossa huonolla kelillä.

Tasaisella, hyväkuntoisella asfaltilla Volvo EX40 on mainio ajettava. Meno on vakaata ja rauhallista. Kaupungissa auto tuntuu olevan myös mukava ajettava. Alusta syö mallikkaasti kovemmatkin kuopat ja tienpinnan epätasaisuudet.

Auton tehokapasiteetti oli erittäin miellyttävä ja riittävä, ja sähkönkulutus maantieajossa pysyi maltillisena: 19 kwh / 100 km.

Ensimmäiseksi ajettaessa huomio kiinnittyi siihen, miten mukava alusta autossa on, sekä erittäin hyvillä säätömahdollisuuksilla oleviin istuimiin, jotka olivat sähkösäätöiset.

Pieninä miinuksina takaovien aukot, jotka tuntuivat hieman ahtailta jo 185 cm pitkälle henkilölle. Sekä hieman pieni kosketusnäyttö keskikonsolissa.

Eri ajoasetusvaihtoehtoina löytyivät standard ja off-road, off-road asetus oli mukava lisä huonompikuntoisilla teillä liikuttaessa.

Sähkösäätöiset penkit ja tehoa

Volvo EX40 Twin Ultra on nelivetoinen, kaksimoottorinen täyssähköauto, jossa on tehoa riittävästi: auto kiihtyy nollasta sataan alle viidessä sekunnissa.

Olemmehan jo tottuneet vastaaviin kiihtyvyyslukemiin täyssähköautoissa, mutta aina tällainen kiihtyvyys jaksaa hymyilyttää. On mukava, kun autolla ei jää niin sanotusti jalkoihin.

Auton varustepakettiin sisältyi Metalliväri, Charcoal Connect Suede -sisustus, Lounge-paketti ja tummennetut takasivuikkunat.

Autossa oli panoraamakatto, joka toi avaruuden tunnetta sisätiloihin.

Koeajoautomme oli varustettu kalleimmalla saatavilla olevalla Ultra-varustepaketilla, joka tuo mukanaan panoraamalasikaton lisäksi Harman Kardonin äänentoistojärjestelmän ja ilmanpuhdistimen.

3–4-henkisen porukan tavarat mahtuvat kyytiin oikein hyvin.

Fleet testaa: Volvo EX40 Twin Ultra

Ajoa helpottavaa tekniikkaa

EX40:n keskusnäytön käyttöliittymä on käytössä selkeä, vaikkakin hieman pieni.

Autossa pystyy myös lataamaan puhelimen langattomasti, mikä on hyvin kätevä ominaisuus.

Lämmitettävä ohjauspyörä toi lisämukavuutta kylmällä ilmalla. Ohjauspyörän säätimet ja toiminnot olivat myös selkeitä ja helppokäyttöisiä.

Pysäköidessä 360:n asteen kamera toi turvallisuutta hommaan.

Haluaisitko itse päästä XC60:n rattiin?

Kokemuksen ja koejaon perusteella emme ihmettele että kyseinen citymaasturi on ensirekisteröintitilastojen mukaan 10 suosituimman joukossa. Jos haluat sen myös itsellesi työsuhdeautoksi, varaa koeajo tai ota meihin yhteyttä.

Kampanja ”EC40 ja EX40 Neliveto takavedon hinnalla” ja lisätietoa tästä https://www.volvocars.com/fi/l/tarjoukset/

Ajankohtaista