Fleet testaa: Volvon pitkän kantaman XC60

Volvo XC60 on ollut meillä jo useasti testissä. Onkin aiheellista kysyä, miksi taas?

No siksi, että tämä kyseinen XC60 on uudistunut. Pientä meikkiä ulkopuolelle, mutta suuremmat muutokset löytyvät pellin alta: konehuoneen tekniikka on paljolti uudistunut.

Sähkökantama plug-in hybridissä on tuplaantunut, täydellä akulla pääsee jopa 60 kilometriä, joka ei suurelle autolle ole yhtään huono lukema.

XC60 ei pettänyt

Uutinen ei ole, että Volvo on tosi hyvä auto ajaa. Parempia penkkejä saa etsiä ja tyylillisesti istuu moneen makuun, mitä pidän aika hyvänä.

Volvon sisustus on tyylikäs ja kovin usein värit yhdistellään puolestasi. Ekologisista syistä aitoa nahkaa ei enää ole saatavilla, mutta farkkutyyppinen (anteeksi volvolaiset, en keksinyt parempaa sanaa) kangasmateriaali on tosi tyylikäs ja mukavan oloinen.

Ja sitten ajo… Volvo on aina ollut hyvä, mutta tämä on vielä petrattu versio. Arvostan hybriditekniikan parannusta, en olisi itse vielä valmis täysin sähköiseen autoon. Pitkän kantaman ansiosta Volvo kuljettaa sähköllä kaiken tarpeellisen ”normaaliajon”. Normaaliajolla tarkoitan yleisintä ajosuoritetta, joka 30 000 vuodessa ajavalle on keskimäärin alle 100 km päivässä. Lisäksi muutama Lapin matka.

Hyvä kantama hybridille

Koeajossani, talvikelillä, Volvo lähti liikkeelle 58 km akkulatauksella. Käytännön ajossa ja pikkupakkasella totaalimatka sähköllä oli 49 km. Kesällä päästäneen pidemmälle. Keskikulutus noin 600 km ajeluillani asettui tasan 5,0 litraan. Joten vanha puhe siitä, että pitkän matkan kuskille diesel olisi oikea, alkaa jäädä unholaan.

Volvo XC60 T6 long range hybrid. Tekstin voi päättää kommenttiin: vahva peukutus.

 

Aika hankkia uusi auto? Autamme sinua koeajojen sopimisessa: https://fleet.fi/fleet-koeajopalvelu/

 

Ajankohtaista