Granolle vaivaton kokonaisratkaisu liikkumiseen

Grano on Fleet Innovationin pitkäaikainen asiakas. Yhteistyö alkoi vuonna 2018 autokannan hallinnointipalvelulla, ja marraskuussa 2022 Grano alkoi tarjota työntekijöilleen myös polkupyöräetua Fleetin kautta. Granolle tärkeää oli löytää helppo ja keskitetty ratkaisu.

Grano on kotimainen monitoimialayhtiö, joka toteuttaa asiakkailleen kaikki markkinoinnin ja viestinnän ratkaisut digistä printtiin. Ratkaisujen toteuttamiseen yhtiö tarvitsee tuotantoautoja, ja lisäksi yhtiö tarjoaa työntekijöilleen työsuhdeautoja. Yhteensä autokannan koko on noin 100 ajoneuvoa, joista puolet on työsuhdeautoja ja puolet tuotantoautoja.

Selkeä kokonaiskuva ja vihreämpi autokanta

Grano päätti alun perin ulkoistaa autokantansa hallinnoinnin, jotta autopolitiikkaan saataisiin selkeä kokonaiskuva.

Halusimme ajoneuvohallinnoinnin keskitetysti yhdelle kumppanille, joka on alan asiantuntija. Haimme tilanteeseen kokonaisselkeyttä. Samalla odotimme saavamme kustannussäästöjä ja järkevöittämistä ajamiseen. Työsuhdeautoja tarjoamalla haimme kustannussäästöjä verrattuna siihen, että olisimme maksaneet kaikille erikseen kilometrikorvauksia.

 

Hallinnoinnin lisäksi Fleet Innovation on aktiivisesti mukana ohjaamassa ja suunnittelemassa uusien ajoneuvojen hankintaa. Granon autopolitiikka uudistettiin vuonna 2022, ja uudessa autopolitiikassa pyritään sähköistämään käytössä oleva autokanta.

– Kannustamme työntekijöitämme valitsemaan aina sähköllä kulkevan työsuhdeauton. Pyrimme vihreään autokantaan, ja kaikki uudet hankkimamme tuotantoautot ovat nykyisin sähkö- tai hybridiautoja, jatkaa Telin.

Työsuhdepyörän hankinnasta haluttiin mahdollisimman helppo prosessi

Loppuvuodesta 2022 Granolla otettiin käyttöön myös työsuhdepyöräetu, joka oli ollut pitkään toivottu etu työntekijöiden keskuudessa. Grano halusi edistää henkilökuntansa hyvinvointia ja ympäristöystävällistä liikkumista, mutta edun käyttöönotolle oli ehto: prosessista ei saisi koitua ylimääräistä työtä henkilöstöhallinnolle ja palkanlaskennalle.

– Kun polkupyöräetu lanseerattiin Suomessa, HR-puolella ja palkanlaskennassa nähtiin melko kirjavia kokemuksia edun käyttöönotossa, mikä aiheutti kyseisille tahoille ei-toivottua lisätyötä. Halusimmekin, että kaikki yhteistyö pyörien hankinnassa menisi henkilöstön ja Fleetin välillä. Johdolta tarvittaisiin vain allekirjoitus sopimuksiin, kuvailee Telin.

Koska Fleet Innovation oli tuttu ja luotettavaksi todettu kumppani jo autokannan hallinnoinnin osalta, ei Granossa nähty tarpeelliseksi lähteä etsimään kumppania pyöriin muualta:

Lähdimme hakemaan helppoa ratkaisua, ja asiat olivat sujuneet todella hyvin Fleetin kanssa jo aiemmin. Kaiken kaikkiaan yhteistyö auto- ja pyöräpolitiikan rakentamisessa on ollut sujuvaa. Saimme Fleetiltä parhaimmat käytännön vinkit aiheeseen, ja keskustelu on ollut hyvin avointa. Olemme kuulleet myös kolikon kääntöpuolet, jotka on ollut hyvä ottaa huomioon päätöksiä tehdessä.

Selkeät materiaalit ja palvelualtis asenne saavat kiitosta

Telin kiittelee myös tietoa ja materiaaleja, jotka Grano on saanut henkilöstölle jaettavaksi:

– Saimme niin ohjausta, valmiita materiaaleja kuin materiaaliluonnoksia, jotka muokkasimme yhtiömme näköisiksi. Henkilöstön infot olivat lisäksi sujuvia ja selkeäsanaisia. Kaikki tämä tehtiin meille avaimet käteen -periaatteella. Olemme todella tyytyväisiä Fleetin kumppanuuteen. Niin autoissa kuin pyörissä meitä palvelevat todella palvelualttiit asiantuntijat, ja saamme viesteihimme ja kysymyksiimme vastaukset nopeasti.

Ajankohtaista