Sähköisellä kalustolla jopa 70 %:n säästöt polttoainekuluissa

Sähköllä ajettaessa polttoainekulut ovat jopa 70 % pienemmät kuin polttomoottoriajoneuvoilla.

Fossiilisten polttoaineiden hinnat ovat nousseet tuntuvasti viime vuosikymmenellä. Pitkällä aikavälillä polttomoottoriajoneuvojen kokonaiskustannukset tuskin halpenevatkaan.

Karkeilla laskelmilla sähköautolla voikin säästää jopa 70 % polttoainekustannuksissa. Mutta miten on laita sähköautojen TCO-kustannusten kanssa?

Haastattelimme Excelsior Liikenneturvallisuuden perustajaa Ari Parkkosta, jolla oli mielenkiintoista sanottavaa sähköautoilun kustannuksista, sähköautojen hankintakriteereistä ja siitä, kannattaako yritysten sähköistää ajoneuvokantansa.

Fossiilisten polttoaineiden hinnat nousseet jopa kolmanneksella 10 vuodessa

Yrityksissä, joissa on käytössä joko tuotantoautoja tai jotka tarjoavat henkilökunnalleen työsuhdeautoja, polttoainekulut ovat olleet jatkuvassa kasvussa. Bensiinin ja dieselin hinnoissa on voinut olla pieniä notkahduksia, mutta pitkällä aikavälillä hinnat ovat vain nousseet.

Autoalan Tiedotuskeskuksen tilastot paljastavat, että verratessa vuoden 2013 tammikuun ja vuoden 2023 tammikuun hintoja dieselin hinta on noussut 30 prosenttia ja 95-oktaanisen bensiinin 17 prosenttia.

Sähköllä merkittävät säästöt polttoainekuluissa

Yhä useammassa yrityksessä olisikin ajankohtaista pohtia ajoneuvokannan uusimista sähköajoneuvoihin. Karkeasti laskettuna sähköajoneuvoilla voi säästää jopa 70 prosenttia polttoainekuluissa.

Olemme laskeneet alla olevaan esimerkkiin, mitä polttoainekustannukset olisivat vuodessa, jos ajettuja kilometrejä kertyisi 100 000.

Polttoaineiden hintavertailu vuositasolla.
Eri polttoainetyyppien vuosikustannukset, kun ajokilometrejä kertyy 100 000.

Kuten kuvaajasta näkyy, kotiladattavan sähköauton polttoainekuluissa on mahdollista saavuttaa lähes seitsenkertaiset säästöt verrattuna bensiiniautoon. Dieselautoissa säästöt ovat noin viisinkertaiset.

Esimerkissä on käytetty arvoja, joissa dieselajoneuvon keskikulutus on 6 l / 100 km, bensiiniajoneuvon 8 l / 100 km ja sähköauton 20 kWh / 100 km. Dieselin keskihinnaksi on laskettu 1,80 €/l, bensiinin 1,70 € /l, sähköajoneuvon kotilatauksessa 0,10 €/kWh ja sähköauton huoltoasemalatauksessa 0,30 €/kWh.

Huomattavat säästöt yrityksen sähköautolla kannustivat koko perheen auton vaihtoon

Excelsior Liikenneturvallisuuden perustaja Ari Parkkonen tunnustautuu itse sähköautoilijaksi, joka vaihtoi dieselauton sähköautoon neljä vuotta sitten.

Ajan reilu 50 000 kilometriä vuodessa, ja nyt on neljäs vuosi menossa sähköautolla. Käyttövoimakulut ovat nyt noin kolmannes siitä, mitä ne olivat aiemmin. Karkeasti voisin sanoa, että aikaisemmin kulut olivat reilut 6 000 euroa ja nyt ne ovat noin 2 000 euroa. Kun kilometrejä tulee näin paljon, polttoainekustannuksilla on iso merkitys.

Ari Parkkonen, Excelsior Liikenneturvallisuus

Parkkonen kertoo, että sähköauton käyttövoimakustannukset vaikuttivat yrityksen auton valintaan, ja lopulta myös perheen auto vaihdettiin sähköautoon.

– Laitoin yksinkertaisesti kaikki vanhan 10-vuotiaan diesel-bemarimme vuosikustannukset Exceliin ja vertailin niitä uuteen Volvo EX30 -sähköautoon. Säästöt olivat niin suuret, että päätös autonvaihdosta oli helppo tehdä.

Suurin ero pääomakustannuksissa

Yksi suurimmista syistä, miksi yritykset eivät vaihda samalta istumalta kantaansa sähköiseen, on monesti uuden sähköisen ajoneuvokannan vaatimat pääomakulut. Sähköajoneuvojen hankintahinnat ovat pääsääntöisesti korkeammat kuin polttomoottoriajoneuvoilla.

Erilaisissa laskelmissa ajoneuvojen TCO-kustannukset ovat kuitenkin sähköajoneuvoilla silti matalammat kuin polttomoottoriajoneuvoilla.

Sähköautojen käyttöiän arvioidaan myös olevan korkeampi kuin polttomoottoriajoneuvoilla.

Parkkosen kohdalla oma kokemus on osoittanut, että sähköauto on ollut polttomoottoriautoon verrattuna toimintavarmempi.

Kannattaako yritysten vaihtaa ajoneuvokantansa heti sähköön?

Jos ajoneuvojen polttoainekustannukset ja loppupeleissä TCO-kustannuksetkin ovat polttomoottoriajoneuvoja pienemmät, tuntuisi loogiselta vaihtaa ajoneuvot heti sähköisiin.

Parkkonen ei kuitenkaan usko yhteen patenttiratkaisuun, joka olisi sovellettavissa kaikkiin yrityksiin. Hän peräänkuuluttaa harkitsemaan ajoneuvokannan sähköistämistä tarpeeseen peilaten. Kysymys siitä, kannattako ajoneuvot vaihtaa sähköisiin, riippuu yrityksen toimialasta ja tarpeista.

Parkkosen mukaan esimerkiksi hyötyajoneuvoissa sähkö ei ole vielä välttämättä ole paras ratkaisu jokaiseen tarpeeseen.

Varmaa on, että sähköauto sopii useimpaan tarpeeseen kuin mitä yrityksissä ehkä tänä päivänä ajatellaan. Jotkut saattavat vieläkin ajatella kategorisesti, että sähköauto ei sovi heille. Ei kuitenkaan tarvitse olla niin, että yrityksen ajoneuvokanta sisältäisi vain sähköautoja tai vain polttomoottoriajoneuvoja, vaan siinä voi olla minkälainen kombinaatio tahansa. Kannan täytyy aina vastata käyttötarvetta

– Miksi yritysten kannattaisi vähintään jo nyt alkaa laittaa Exceliin asioita ja miettiä tosissaan sähköautoihin siirtymistä, on sähköautojen päästöttömyys ja alhaiset käyttökustannukset. Ja onhan sähköauto myös työntekijälle mukavampi ajaa. Sanoisin, että sähköautossa myös toimintavarmuus on parempi kuin polttomoottorissa, sillä siinä on vähemmän vikaantuvia osia, selostaa Parkkonen.

Parkkonen toteaa, että osaltaan sähköautojen hankinnassa on kyse arvoista, minkälaisen maapallon haluamme jättää tuleville sukupolville.

– Jos ajattelemme esimerkiksi säiden ääri-ilmiöitä tai tuoreimpana Golf-virran hidastumista, kyllä meillä on kiire tehdä asioita ilmaston lämpenemisen pysäyttämiseksi. Olisi helppo laittaa pää pensaaseen ja vedota Suomen pienuuteen. Ajattelen kuitenkin, että ihmiset tekevät ihmisen kokoisia ratkaisuja ja yritykset tekevät yritysten kokoisia ratkaisuja. Kaikilla niillä on merkitystä. Suomessa tieliikenne kattaa 95 % tieliikenteen hiilidioksidipäästöistä ja kolmanneksen kaikista Suomen hiilidioksidipäästöistä. Kyllä tällaisilla valinnoilla on merkitystä.

Parkkonen suositteleekin yrityksiä kääntymään oman leasing-yhtiönsä, autoliikkeen tai Fleet Innovationin puoleen, joissa voidaan auttaa hankkimaan juuri yritysten tarpeita vastaava ajoneuvo.  

Tarvitsetko apua autokantasi vihertämisessä? Anna meidän auttaa.

Ajankohtaista