FleetBiken 7 vinkkiä pyöräilykauden aloitukseen

FleetBiken vinkit pyöräilykauden aloitukseen.

Kuva: Salama Bike

Jos oma tavallinen polkupyörä tai sähköpyörä on ollut talviteloilla varastossa, kannattaa ennen ensimmäistä ajoa varata parikymmentä minuuttia valmisteluun, niin ei tule kiire lähtiessä. Sähköpyöräilijöiden kannattaa myös muistaa ladata akku hyvissä ajoin.

Kyselimme vinkkejä pyöräilykauden aloitukseen vaasalaisen Salama Biken toimitusjohtajalta Jani Haavistolta.

1. Etsi tarvittavat varusteet valmiiksi

Aivan aluksi on hyvä etsiä kaappien kätköistä kypärä valmiiksi esille ja varmistaa, että sen kiinnityslenkki on säädetty oikein. Näin siitä on aidosti iloa, jos jotain sattuu. Samalla kannattaa etsiä pyörän avain, pumppu, pyörän valot ja mahdollisesti sähköpyörän akku ja sen laturi.

2. Lataa sähköpyörän akku

Sähköpyörän akku tyhjenee aina jonkin verran itsekseen talven aikana, joten se tulee ladata ennen ensimmäistä pyöräreissua.

Haavisto suosittelee lisäksi lataamaan akkua talvisaikaan parin kuukauden välein. Ns. ylläpitolataus auttaa pidentämään akun käyttöikää, mikä pätee kaikkiin ladattaviin akkulaitteisiin.

Mitä tulee sähköpyörän lataukseen pyöräilykaudella, niin Haavisto kertoo Salama Biken ohjeistavan asiakkaitaan lataamaan akun mieluummin ennen kuin se on kokonaan tyhjä. Hän kuitenkin korostaa, että ei ole katastrofi, jos on ajanut akun tyhjäksi. Pidemmän päälle aikaisempi lataus kuitenkin auttaa pidentämään akun käyttöikää.

3. Pumppaa renkaat, huolla ketjut ja tarkista ruuvit

Kun pyörän nostaa varastosta ulos ensimmäistä kertaa, kannattaa aina tarkistaa renkaat. Useimmiten ne vaativat lisää ilmaa. Jos ilmanpaineista haluaa puhua, Haavisto mainitsee yleiseksi hyväksi tasoksi 2–2,5 baria.

Renkaiden pumppauksen lisäksi ketjut kannattaa pyyhkäistä puhtaiksi pesuaineeseen kostutetulla rätillä ja sen jälkeen rasvata ne. Puhdistusaineeksi soveltuu jokin hieman voimakkaampi puhdistusspray tai liuotin. Autonpesuaineet voivat myös olla hyvä vaihtoehto. Astianpesuaine taas on hieman liian mieto.

Rasvaukseen kätevin vaihtoehto on spraypullossa oleva ketjuspray.

Haavisto vinkkaa lisäksi, että jo kädessä pysyy ruuvimeisseli, kannattaa samalla tarkistaa näkyvien ruuvien kiinnitys. Esimerkiksi lokasuojan kiinnitysruuvit voivat monesti löystyä ja alkaa pitämään kolinaa. Ne on kuitenkin helppo tarkistaa itse ja tarvittaessa kiristää.

4. Tarkista jarrut

Jarrujen teho ja toiminta tulisi aina tarkistaa ennen jokaista liikkeellelähtöä. Jos jarrut tuntuvat ”löysiltä” ja tehottomilta, niin yleensä niitä pystyy hieman säätämään jarrukahvojen kohdalta kiristämällä vaijeria ruuvista.

Jos tämä ei onnistu tai säätövara ei enää riitä, kannattaa ottaa yhteyttä ammattimaiseen pyörähuoltoon.

5. Tarkista valot

Olivatpa käytössäsi irtonaiset pyöränvalot, pyörän runkoon integroidut tai dynamovalot, tarkista niiden toimivuus. Iltaisin voi pimeys vielä yllättää.

6. Sovita itsellesi mukava ajoasento

Mukava ajoasento on yleensä pystympi kuin ns. sporttinen, eteenpäin nojaava asento. Pystyasennossa alaselkään ja käsille kohdistuu vähemmän painetta. Omaa asentoa saa pystymmäksi nostamalla ohjaustankoa ja laskemalla satulaa.

Haaviston mukaan teillä monesti näkee pyöräilijöitä, joilla on pyörän satula turhan korkealla. Silloin takapuoli heiluu puolelta toiselle polkiessa, kun joutuu ojentamaan jalkaa liikaa. Alas polkiessa jalkaan saa jäädä pieni koukku, ja silloin myös jalan pitäisi ylettyä hyvin maahan pysähdyttäessä.

Yleinen säätövinkki on, että polkimen ollessa puolessa välissä ja eteenpäin polven tulisi olla 90 asteen kulmassa reiteen ja sääreen nähden.

Pystymmällä ajoasennolla saa vähennettyä selkään ja niska-hartiaseutuu kohdistuvaa painetta.

7. Hanki sopivat lisävarusteet

Etenkin, jos pyörää käyttää työmatka-ajoon, kannattaa miettiä sopivia lisävarusteita tavaran kuljetukseen. Pyörän korit ovat käteviä kauppareissuille, mutta työpaikan kalliin kannettavan tietokoneen kuljetukseen se ei välttämättä ole paras ratkaisu.

Haavisto itse kertoo suosittelevansa monesti lisävarusteeksi satulalaukkuja, jotka suojaavat tavaroita niin sateelta kuin pitkäkyntisiltä. Pyörän korista on helppo napata laukku vaikka vauhdissakin, ja siinä olevat tavarat altistuvat suoraan myös sateelle. Satulalaukkuun sujahtaa kätevästi niin läppäri kuin vaihtovaatteitakin.

Viimeisenä silauksena, jos pyörän nykyinen satula tuntuu liian kovalta ja kapealta, voi sen tilalle hankkia uuden leveämmän ja geelitäytteisen satulan pehmentämään tuntumaa.

Jos haaveilet uudesta pyörästä työmatka-ajoon tai harrastuskäyttöön, tutustu FleetBike-työsuhdepyöräetuun!

Ajankohtaista