Tätä voisi jossain mielessä kutsua muskeliautoksi, ainakin historiaa ajatellen. Vanhaan mustangiin verraten ainoastaan juoksevaa hevosta esittävät logot ja perävalot muistuttavat aiempia malleista.
Ajaminen kaiken kaikkiaan Mach-e:lla on aavistuksen jännittävää tietäen Mustangeihin liittyvän legendaarisen maineen. Sanat Mustang ja sähköauto yhdessä mietityttävät varmasti muitakin autoihin ja autoiluun perehtyneitä. Legendaarisen automallin uudistaminen tai nimeäminen näin isosti on itsessään merkki muutoksesta ja autovalmistajan rohkeudesta.
Jäykkä alusta ja auton voimalinja tekevät autosta hyvin urheilullisen, mitä puoltaa myös 351 hevosvoiman teho jaettuna kaikille neljälle vetävälle renkaalle. Sähkömoottoreiden välitön vastaus vauhtipolkimeen, yhdistettynä ”jenkkityyliseen” sohvamaiseen penkkiin toimivat hyvin yhteen ainakin lyhyellä matkalla. Suuren keskinäytön käyttäminen vaatii totuttelua, sillä etusivun näkymä ei näytä kaikkea hyödyllistä tietoa kuljettajalle ja tietoa joutuu etsimään muutaman kosketuksen takaa. Kuljettajan perspektiivistä ajamisen olennaisimmat asiat on suuren keskinäytön lisäksi onnistuttu tiivistämään kuljettajan edessä olevaan digitaaliseen näyttöön. Tämä pieni digitaalinen näyttö tiivistää oleellisimmat tiedot esimerkiksi auton nopeudesta ja vakionopeudensäätimen tiedoista.
Monelle uskollisemmalle Ford kuljettajalle pelkästään varsinaisten ovenkahvojen puuttuminen saattaa jakaa mielipiteitä. Tämä on varmasti vain yksi muista huomioista, jotka jakavat mielipiteitä esimerkiksi 60-luvun ”hardtop” Mustangeihin verraten. Ovista puheen ollen suomalaisen Mustangin kohdalla saattaa ihmetyttää amerikkalaisille tutumpi asia eli kuljettajan ovessa punaisena hehkuvat numerot. Niiden avulla ovi on avattavissa numerokoodilla ilman avaimia.
Tiivistäen hyvin mielenkiintoisen ajokokemuksen on Ford selvästi onnistunut samanaikaisesti vastaamaan nykyisten kuluttajien vaatimuksiin tekemällä Mustangista moniulotteisemman käsitteen. Onko tämä Premium luokan Ford vai 2020 luvun tulkinta Mustangista?
Tässä muutamia plussia ja miinuksia. Konepelti on todella pitkä, mikä haittaa parkkeeraamista ilman tutkia tai 360 asteen kameraa. Penkit eivät ole urheiluauton maineella kulkevalle autolle sopivat, vaan liian pehmeät. Toisaalta onko tämä sitä vanhaa mustangia? ”Sähköauton ominaisuus” ja tehot rajoittuvat liukkaalla ja viileällä kelillä. Kesä korjaa varmaan tämän asian.
Ford Mustang Mach-E on sähköautokisassa vahva vaihtoehto. Pitkähkö kantama ja hyvä, osin myös perinteinen autoilun kokemus on eduksi. Sähköautoa hankkivalle ehdottomasti kokeilun arvoinen. Toimitusaika varsin kohtuullinen, noin puoli vuotta (maaliskuussa 2022).
Aika hankkia uusi auto? Autamme sinua koeajojen sopimisessa: https://fleet.fi/fleet-koeajopalvelu/
Kerro toiveitasi ja me teemme suosituksen koeajattavista autoista. Kumppaniliike toimittaa kiinnostavat autot koeajettavaksesi.