Kia Niro on korimalliltaan nykyään suosittu keskikokoinen crossover eli jotain tavallisen hatchbackin ja katumaasturin välimaastosta. Se on maavaraltaan hieman korotettu, mutta etuvetoinen perheauto. Isokin kuski saa mukavan asennon pienellä säätämisellä ja muutenkin matkustamossa on enemmän tilaa kuin konsernisisar Hyundai Konassa. Tavaratila on kuitenkin kooltaan melko vaatimaton.
Kovat tehot kovalla pakkasellakin
Isommalla 64 kWh akulla e-Nirolle luvataan kuitenkin 455 kilometriä ajomatkaa akullisella, joka on hintaluokkansa parhaimmistoa. Koeajo osui talven kylmimpään aikaan ja lämpötila oli kahdenkymmenen pakkasasteen tienoilla.
Näissä olosuhteissa oli odotettavissa, että tuollaisiin lukemiin ei päästä. Voimalinja osoittautui kuitenkin varsin vakuuttavaksi paketiksi.
Kiihtyvyys on 204 hevosvoimaisella moottorilla vahvaa ja vaikka yritin tieten tahtoen kuluttaa akkua kiihdyttelemällä, jotta pääsisin kokeilemaan sen latausominaisuuksia, se ei meinannut tyhjentyä millään.
Vasta moottoritieajo korkeissa nopeuksissa sai akun varauksen vähenemään niin, että pääsin kokeilemaan latausta. Sitten kun pääsin, latausnopeus oli jonkun verran yli 50 kW luokkaa suurimman osan ajasta. Ihan luvattuun 80 kW vauhtiin ei päästy, todennäköisesti pakkasen vaikutuksesta.
Hyvä ajotuntuma
Ajossa e-Niro on mainio. Alusta on jämäkkä ja voimaa on riittävästi kaikilla nopeusalueilla. Kaikki kosketeltavat pinnat ovat laadukkaan tuntuisia eikä mistään tule ylimääräisiä hälyääniä. Muutenkin meno on sähköautojen tapaan hiljaista, kunnes moottoritienopeuksissa rengasmelu alkaa korostua.
Ajotuntuma on hyvä lukuun ottamatta hienoista tunnottomuutta ohjauksen keskialueella. Hallintalaitteiden asettelu on hyvällä tavalla perinteinen, eli Kia ei ole lähtenyt teennäisen futuristisesti siirtämään kaikkia mahdollisia toimintoja kosketusnäyttöön, kuten esimerkiksi Tesla ja VW:n Id-sarjassa on päädytty tekemään, vaan useimmin käytetyille toiminnoille löytyy omat nappinsa.
Hyvin ryhmitellyt ja tavoitettavissa olevat näppäimet ovat helpompi, nopeampi ja turvallisempi tapa käyttää auton toimintoja kuin kosketusnäytön plärääminen kaikkeen mahdolliseen. e-Niron kosketusnäyttö on sekin hyvälaatuinen, suurikokoinen ja helppokäyttöinen.
Kaiken kaikkiaan e-Niro on mainio auto, jolla on miellyttävä ajaa niin taajamapyöritystä kuin pidempäänkin matkaa ja 64 kWh akulla käytännön toimintasädekin on vakuuttava vuodenajasta riippumatta.