Fleet testaa: Volvo EX30

Volvo EX30 -koeajotarina

Volvon uusi täyssähköinen EX30 lanseerattiin aurinkoisessa Barcelonassa. Fleet Innovation pääsi koeajamaan auton ensimmäisten joukossa ja ihastelemaan auton mietittyjä yksityiskohtia.

Volvo EX30

  • Toimintamatka jopa 475 km
  • Pikalatausaika 26,5 minuuttia
  • Energiankulutus 17 kWh 100 km kohden
  • Kiihtyvyys 3,6 s (0–100 km/h)
  • Park Pilot Assist -pysäköintiavustin
  • Yhdistetty keskinäyttö 12,3 tuuman tabletissa
Fleet Volco EX30:n lanseerauksessa

Ensiajatus auton rullattua parkkipaikalta on, että EX30 on todella miellyttävä ajaa. Se on vakaa ja hiljainen. Lisäksi auton ajoergonomia on todella hyvä, ja se sopii pidempäänkin matka-ajoon.

Kokonsa puolesta auto tuntui isommalle, vaikka se selkeästi kuuluu pienempien autojen kategoriaan.

Luksuksen tuntua muovista huolimatta

Volvo EX30:n suunnittelussa on todella perehdytty kestävään kehitykseen ja kunnianhimolla. Auton sisutuksen eri materiaaleissa on käytetty monipuolisesti kierrätysmateriaaleja, ja auton elinkaaren aikainen hiilijalanjälki on jopa kolmanneksen matalampi mitä Volvon muilla täyssähköautoilla.

Yksi mallin mielenkiintoisimmista yksityiskohdista on auton sisätilat. Muovia on käytetty autossa paljon, mutta Volvo on silti onnistunut saamaan aikaan luksusmaisen vaikutelman. Auton sisustus on onnistuttu muokkaamaan tyylikkääksi skandinaaviseksi kokonaisuudeksi.

Mist-sisustusvaihtoehdossa auton kojelaudassa sidosaineena on käytetty pellavaa, joka luo ulkonäöllisesti kalliimman vaikutelman kuin pelkkä muovi. Pellava valittiin materiaaleista sen takia, että sen viljelyllä on maaperää parantavia ominaisuuksia.

– Autojen sisustuksessa jalopuu ja kromi alkavat olla menneen maailman koristeita. Pellavalla rikastettu muovi on kestävämpi valinta, kertoo Volvo Car Finlandin Fleet & Sustainability Manager Jenny Korpimäki-Oksanen.

Volvo EX30:ssä on käytetty muovia, jossa sidosaineena on pellavaa.

Monipuolista ja innovatiivista kierrätysmateriaalien käyttöä

Auton sisustuksesta löytyy myös useita muita pintoja, joissa on käytetty kierrätettyjä raaka-aineita hyvin luovasti. Muun muassa ikkunoiden karmit on tehty kierrätetystä muovista, ja kankaalta näyttävät lattiamatot ovat itse asiassa palvelleet aiemmassa materiaalikierron syklissä PET-juomapulloina.

EX30:n penkeissä ei nähdä enää nahkaa, vaan sen on korvannut kangas nimeltään Nordico. Se koostuu erilaisista synteettisistä ja orgaanisista kierrätysmateriaaleista, kuten PET-pulloista, puukuidusta ja viiniteollisuuden kierrättämistä korkeista.

Nordicon hiilijalanjälki on noin 74 % matalampi kuin perinteisellä nahalla. Volvon tavoitteena onkin lopettaa nahan käyttö kaikissa automalleissaan vuoteen 2030 mennessä.

Penkkien kangasosissa taas on käytetty kierrätettyä farkkukangasta, ja penkeille on valittavissa useampia väri- ja pintavaihtoehtoja.

– Kierrätysmateriaalien lisäksi suunnittelussa on haluttu huomioida eri osien kierrätettävyys. Kestävää suunnittelua on, kun osat voidaan irrottaa ja kierrättää erikseen. Tätä työtä Volvo teki yhdessä kierrätysalan yrityksen kanssa, jotta eri osia voitaisiin kierrättää entistä tehokkaammin, kuvailee Korpimäki-Oksanen.

Hän jatkaa:

– EX30:stä on karsittu myös kaikki mahdollinen tarpeeton materiaali pois. Eniten kestävän kehityksen mukaisia materiaaleja ovat sellaiset, jota ei käytetä. Esimerkiksi auton ovissa ei ole sähköjohtoja ikkunoiden avausta, peilien säätöjä tai kaiuttimia varten vaan kaikki nämä toiminnot siirretty keskikonsoliin.

Akkujen uudelleenkunnostus säästää luonnonvaroja

Volvo kunnostaa autojen ajoakkuja omissa tehtaissaan. Jos asiakkaan auton akku vaurioituu, se voidaan irrottaa merkkihuollossa ja korvata vaihtoakulla. Vioittunut akku lähetetään edelleen Volvon Battery Centeriin Ruotsiin, jossa se kunnostetaan ja palautetaan taas kiertoon.

Näin Volvo pyrkii pitämään akkunsa koko ajan kierron sisässä sitä varten, mihin ne on tehty. Ainoastaan pientä prosenttisuutta akuista ei pystytä palauttamaan enää kiertoon.

Asiakkaalle järjestelmä on hyvin tehokas ja vaihtoakku tulee myös huomattavasti uutta edullisemmaksi.

Moderneja ja mietittyjä turvallisuusominaisuuksia

Kestävän kehityksen mukaisten ratkaisujen lisäksi EX30:ssä on monia innovatiivisia turvallisuusominaisuuksia, jotka tähtäävät onnettomuuksien ja vahinkojen ennaltaehkäisyyn. Liikenteessä auto näyttää koko ajan näytöllä ympärillä olevat ajoneuvot ja auttaa kuljettavaa välttämään vahingot.

Muita turvallisuustoimintoja ovat esimerkiksi ovenavaushälytys, joka varoittaa lähestyvästä pyöräilijästä. Lisäksi auton sisässä on kuljettajan vireyttä valvova järjestelmä, joka ilmoittaa tarvittaessa kuljettajalle tarvittavasta tauosta.

Kenelle Volvo EX30 sopii?

EX30 sopii hyvin pitkääkin matkaa ajavalle tai esimerkiksi isomman perheen kakkosautoksi. Takaistuimelle mahtuu turvaistuin, mutta teini-ikäisille lapsille takapenkki saattaa jäädä hieman ahtaaksi. Taakse mahtuu hyvin yksi kultaisennoutajan kokoinen koira, pienempiä vaikka useampikin.

EX30 on hyvä vaihtoehto myös silloin, kun on tarve karsia autoilun kustannuksia.

– Nyt on hyvä aika tuoda markkinoille Volvon koko malliston edullisin auto. Matalasuhdanteessa sähköauto säästää käyttäjänsä kuluja, kun käyttökulut ovat edullisemmat kuin polttomoottoriautossa. Lisäksi uuden auton takuu turvaa sen, ettei autoon tule yllättäviä korjauskustannuksia. Teknisesti EX30 on edelläkävijä mutta silti edullinen, summaa Korpimäki-Oksanen.

Yritysautoilupuolella EX30 on oikein hyvä valinta työsuhdeautoksi. Sähköautoihin kohdistuvien tukien ansiosta se onkin edullinen työsuhdeauto. Lisäksi itse liikkuminen ja auton käyttökulut ovat noin 70 % edullisemmat kuin polttomoottoriautoilla.

Tuotantoautopuolella etenkin hoiva-alalla, jossa työntekijät käyvät usein asiakkailla, auto on miellyttävä ja ennen kaikkea turvallinen liikkua.

Nollapäästöinen EX30 myös laskee yrityksen kokonaispäästöjä.

Kiinnostuitko? Lue lisää yritysautoilun palveluistamme.

Oletko jo asiakkaamme? Varaa suoraan koeajo.

Ajankohtaista