Fleet testaa: Skoda Octavia Combi 1.4

Koeajo Skoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV Style iV DSG Automaatti ja leasing

Meillä Fleetillä oli ilo saada testiajoon Skodan uusi lataushybridi Skoda Octavia Combi iV. Käytössämme oleva auto oli Ambition-perustasoa pykälää paremmalla Style-varustelutasolla ja farmarimallina.

Skoda Octavia on valittu AuLi ry:n vuoden autoksi 2021 ja ŠKODA OCTAVIA COMBI iV voitti Tekniikan Maailman ladattavien hybridien talvivertailun 4/2021. Tässäpä odotuksia lisääviä meriittejä koeajoautollemme, jonka rattiin pääsin tällä kertaa useammaksi päiväksi ja auto tuli siis testattua kunnolla myös sähköakun kantaman osalta.

Riittävä kantama ja nopea lataus

Testaajallamme työmatkaa on 35 km, ja lataushybridi tuntuu yleisesti järkevälle vaihtoehdolle perinteisen bensaversion sijaan etenkin, kun työpaikalla latausmahdollisuus on olemassa. Testiajolla matkalle osuu niin matelevaa ruuhkaa kuin moottoritienopeuksia, ja etenkin sähköakun mukanaan tuoma kiihtyvyys ilostutti! 

Sähköakun virta riitti hienosti töistä kotiin, onhan luvattu kantama 66 km ja akku latautui yön yli 11 kW latauslaitteella seuraavaksi aamuksi valmiiksi. Latausaikaa ei mitattu, mutta Skodan teknisissä tiedoissa luvataan kaksi ja puolituntia 3,6 kW latausteholla Mode 3 -latauskaapelilla. Ihanan helppoa ja riittävän nopeaa, kantama riittää sopivasti viikon perusajoihin, töistä kotiin, kauppareissuihin ja harrastuksiin. 

Kun lataamisesta tulee tapa, niin polttoainetankkauksia ei juurikaan tarvitse tehdä. Pitkille matkoille n. 40 litran tankki on kohtuullinen ja voihan sitä akkuakin ladata tankkauksen lisäksi välipysähdysten aikana.

Testissä ajon muuntaminen sähköltä bensiiniin

Ensimmäisen koeajopäivän jälkeen halusin testata nyt niin mukavan hiljaiseksi sähköajossa todetun Skodan äänimaailmaa ja tuntumaa ja annoin akun tarkoituksella loppua päästäkseni ajelemaan pelkällä bensalla. 

Akuston tyhjeneminen vaikutti ajotuntumaan mm. kiihtyvyyden osalta ja moottoriäänien myötä palautti auton normaaliksi polttomoottoriautoksi. Akun lataaminen on iso osa myös ajomukavuutta, rahansäästön ja ekologisuuden lisäksi.

Yksinkertainen ohjauspaneeli

Tilaa Octavia Combi iV tarjoaa odotusten mukaisesti, kun autoon pitää mahtua pari lasta ja mielellään jäädä koiran lisäksi tavaroillekin tilaa konttiin. Varustelu, ulkonäkö ja tyylillisyys eivät tuo juuri uutta yllätyksellistä aiempiin polttomoottorimalleihin ja sen voi nähdä myös etuna, kun iV mallia esitellään jo merkkiin luottavalle yleisölle. 

Style-varustelutasolla auto on perinteisen tyylikäs ja ohjauspaneeli ihanan simppeli. Ei ole miljoonaa namiskaa, vaan linjakkuutta ja tilan tuntua.

Skoda Octavia Combi iV on ehdottomasti uutuus, jonka odotamme kaappaavan markkinaosuutta osaksi tuttuudellaan, mutta myös hinnoittelulla. Skodan perinteisestä bensiinimallistosta on jätetty automaattivaihteiset perusmallit kokonaan pois ja vain nelivedot jäljellä, mikä ehdottomasti tulee lisäämään iV mallin kiinnostavuutta. Skoda Octavia iV tarjoaa rahalle vastineen sekä hyvin ennustettavan ja vakaan jäännösarvon.

Ajankohtaista