Sähköpyöräily talvella onnistuu oikeilla varusteilla ja akun oikealla käsittelyllä aivan yhtä hyvin kuin kesälläkin. Toki jos lunta on kertynyt reitille ylitsepääsemättömän paljon, niin pyöräilyä kannattaa miettiä kahdesti. Mutta muuten sähköpyöräilylle talvella ei ole mitään estettä. Pekka Ekegren eBike Storesta jakaa omat vinkkinsä ja neuvonsa FleetBikelle.
Pyörän ja kuskin varusteet kuntoon
Olipa kyse sähköpyörästä tai tavallisesta pyörästä, tärkeää on saada pyörään nastarenkaat.
Lisäksi, jos pyörässä ei ole vielä ollut valoja jostain syystä, eteen ja taakse tarvitaan hyvät valot.
Itse pyöräilijän tärkein varuste on kypärä, sillä talvella kaatuminen on todennäköisempää. Ekegrenin mukaan parhaidenkin kypärien valmistajat suosittelevat kypärän vaihtoa kolmen vuoden jälkeen. Joten jos vanha kypärä alkaa olla 10 vuotta tai enemmän, sen voi suosiolla heittää roskiin.
Kypärän alle tarvitaan sopiva pipo tai balaclava-pipo eli kypäräpipo, joka suojaa kasvojen reunoja tavallista pipoa tehokkaammin.
Muun vaatetuksen suhteen Ekegren suosittelee kolmea kerrosta. Alin kerros tulisi olla tekninen alusasu, mieluiten merinovillaa. Välikerroksen paksuus taas valitaan olosuhteiden mukaan. Päällimmäisen kerroksen tulisi olla tuulenpitävä ja hengittävä sekä märällä kelillä myös vedenpitävä. Turvallisuuden lisäämiseksi kuorikerros voisi olla neoninkeltainen tai -oranssi ja sisältää heijastimia.
Talvipyöräilyä voi toki harrastaa normaaleissakin vaatteissa, eikä erillisen vaatetuksen puute ole este esim. työmatkapyöräilylle. Kuitenkin jos pyöräiltävät matkat alkavat olla pitkiä, alkaa myös vaatetuksen laatu painaa vaakakupissa enemmän.
Kengät on myös hyvä ottaa huomioon sähköpyöräilyssä talvella. Pyöräillessä sähköpyörällä keho tuottaa vähemmän lämpöä kuin tavallisella pyörällä pyöräillessä, joten pyöräilyyn tarkoitetuissa kengissä voi tulla vilu.
Ekegren itse vinkkaa ajavansa talvella vuoratuissa kumisaappaissa, jonne mahtuu myös villasukka.
Pyörän akun säilytys ja lataus talvella
Pakkasella sähköpyörän akku olisi parasta säilyttää sisällä lämpimässä. Joko pyörän kanssa tai irrallaan. Jos akkua ei saa pyörästä irti ja pyörälle ei ole mitään lämmintä säilytyspaikkaa, pyörän voi säilyttää ulkona pakkasessa, mutta se ei tee akulle hyvää.
Mitä tulee pyörän akkujen tulipalovaaraan, Ekegren toteaa laadukkaiden pyörien akkujen olevan turvallisia. Hänen mukaansa onnettomuudet koskevat yleensä itse rakennettuja pyöriä ja ei-tunnetuilta valmistajilta hankittuja akkuja.
FleetBikelta muistutetaan: Jos akku on pudonnut, pyörällä on kaaduttu tai akku on muuten saanut kolauksen, riski sen vioittumiseen on noussut. Jos akku on pullistunut, siinä on selkeitä vaurioita, siitä lähtee hajuja, akku kuumentuu normaalia enemmän, se pitää omituista ääntä tai vuotaa, akkua ei saa enää käyttää tai ladata.
Talvella on tärkeää muistaa, että akkuja ei saa ladata kylmänä. Toisin sanoen akkua ei saa kytkeä heti lataukseen pyörälenkin jälkeen, vaan akun tulisi antaa lämmetä ensin huoneenlämpöiseksi.
Kylmän akun lataus voi vaurioittaa sitä ja lyhentää käyttöikää. Ekegrenin mukaan laadukkaiden akkujen laturit eivät kuitenkaan anna ladata akkuja, jos ne ovat liian kylmiä.
Jos pyöräilyyn jää kuukausien tauko talvella, akkuun olisi hyvä jättää 50–70 % varaus. Ja paras säilytyspaikka akulle olisi lämmin tila.
Ekegren kertoo muistavansa vain kaksi tapausta seitsemän vuoden aikana, joissa pyörä oli jäänyt ulos talveksi tyhjällä akulla ja akku ei enää toiminut talven jälkeen.
Hänen mukaansa sama ilmiö voi kuitenkin toistua myös liian kuumassa, esimerkiksi lasitetulla parvekkeella, jossa lämpötilat ovat nousseet yli 40 asteen. Äärimmäisissä lämpötiloissa pyörän akku on suojannut itsensä lakkaamalla toimimasta.
Pyörän omahuolto talvella
Jos ajelee talvella reittejä, joita on suolattu, on pyörän säännöllinen puhdistaminen tärkeää. Ekegren vinkkaa puhdistamaan pyörän joka kerta, kun palaa kotiin pyörälenkiltä tai työmatkalta.
Ns. maantiesuola kuivattaa helpommin pyörän ketjuja ja rattaita, joten niiden puhdistaminen ja öljyäminen on tärkeää. Puhdistamiseen tarvitaan lämmintä vettä ja puhdistusainetta.
Suolatun reitin tunnistaa yleensä siitä, ettei pyörätiellä ole lunta tai jäätä. Jos tien pinnassa on yleensä kerros lunta ja jäätä, tietä tuskin suolataan.
Ongelmien ennaltaehkäisemiseksi olisi myös järkevää öljytä lukko säännöllisesti. Kalleimpaankin lukkoon menee vettä, ja pakkasella vesi voi jäätyä ja jumiuttaa lukon. Kun lukko on kuitenkin öljytty, vesi ei pysy öljyn pinnassa.
Ekegren suosittelee öljyämään lukon kahdesti talvella ja kerran keväällä esimerkiksi polkupyörän monitoimiöljyllä.
Pyörän ammattilaishuollot
Kun kilometrejä alkaa kertyä vähintään 4 000 vuodessa, tulisi pyörä huollattaa kaksi kertaa vuodessa.
Kevät maaliskuun lopulta kesäkuun alkuun on kuitenkin kaikkialla aina kiireistä aikaa, ja huollon saamisessa voi mennä kevyesti kuukausi. Paljon ajava voi välttää ruuhkat ja huollattaa pyöränsä helmikuussa sekä kesäkuun lopulla tai juuri ennen kuin talvi alkaa, esim. nastarenkaiden vaihdon yhteydessä.
Jos ei harrasta talvipyöräilyä, optimaalisin aika olisi huollattaa pyörä syksyllä. Näin pyöräilijää odottaa keväällä huollettu pyörä, joka tarvitsee ainoastaan ilmaa renkaisiinsa.
Onko sinulla jo työsuhdepyörä? Jos ei, lue täältä lisää!