Vuoden 2023 ensimmäiseksi koeajoautoksi saimme henkilöstön kovasti toivoman Volvo C40 täyssähköisen coupén. Kiitos Volvo Car Finland! Viime kuukausina joka viides asiakkaillemme tilattu Volvo on C40-mallia, ja kysyntä on jatkuvassa kasvussa.
Tämä Volvon pienemmän kokoluokan yksilö ei kuitenkaan ole mikään pikkuauto aiemmin jo koeajamamme XC40-mallin tavoin. C40:n kohdalla erityisesti coupé-malli hivelee silmää.
Koeajamamme Volvo C40 Recharge Twin Ultimate nelivetomalli on malliston kallein kokonaisuus, jonka voi lunastaa itselleen hintaan hieman päälle 63 000 €, vuoden 2023 verotusarvoilla vapaa autoetu 850 € ja käyttöetu 775 €.
Nyt tuotannossa olevan 2024 mallivuoden C40:n akkujen koot ovat kasvaneet, ja tämän ansiosta isompiakkuisilla ”extended range” -malleilla on jo yli 500 kilometrin toimintamatka.
Samalla kun akun koko on kasvanut, ovat myös energiatehokkuus ja pikalatausteho parantuneet. ”Extended range” -mallien 82kWh akuissa DC-pikalatausteho kasvaa aiemmasta 150kW:sta huomattavasti 200kW:n nopeuteen. Koeajamassamme nelivetomallissa on etu- ja taka-akselilla omat sähkömoottorit, jotka tarjoavat yhteensä 408 hevosvoimaa. Autolla pystyy vetämään jopa 1800 kg kärryä.
C40-mallin takavetoiset ”extended range” -mallit alkavat 54 000 € hintaluokasta. Pienemmän akun mallien toimitusaika on pitkä, ja tuotanto alkaa vasta vuoden 2023 lopussa, joten suosittelemme muutaman tuhannen euron investointia suurempaan akkuun, jolloin autonkin saa jo 2023 syksyllä ajoon.
Vaivatonta ajoa ja latausta
Meiltä Fleetiltä autoa koeajoi useampi henkilö testaten tuntumaa niin viikonloppureissulla kuin asiakaskäynneillämme, monenlaisissa ajonopeuksissa ja alustoilla moottoritieltä mökkitielle.
Auton navigointina on tuttu Google Maps, joten käyttö on helppoa ja haku löytää kohteen myös pelkällä nimellä. Suuri plussa oli myös navigoinnin näyttämä arvio akun varaustilasta määränpäässä.
Auton lataaminen mukana tulevalla Type2-latausjohdolla on vaivatonta. Erityisesti pidimme lataustöpselin kiinnityskohdan värivalosta, joka ilmoitti, kun lataus alkoi. Ei tarvinnut arpoa, onko lisää toimintamatkaa tullut asiakaskäynnin aikana vai ei.
Ajaminen C40:llä on todella mukavaa erityisesti yhden polkimen ajotilan vuoksi. Ominaisuuteen tottuu niin nopeasti, että muisto muinaisvuosien manuaalivaihteisista polttomoottoriautoista tuntuu pian hyvin kaukaiselta.
Moottoritieajossa niinikään Volvon mukautuva vakionopeudensäädin toimi moitteettomasti. Toivottu ajonopeus asetetaan ohjauspyörästä vasemmalta puolelta ja annetaan auton mennä. Lähestyessä hitaampaa kulkupeliä vauhti hidastuu automaattisesti, ja auto jää seuraamaan edessä kulkevaa. Kun vilkun aktivoi ja siirtyy ohituskaistalle, auto kiihdyttää ripeästi takaisin toivottuun nopeuteen.
Houkuttelevat edut auton ominaisuuksien lisäksi
Volvo C40-mallin isoina etuina on 3 vuoden ja 100 000 km asti hintaan sisältyvät huollot. Auton hankintamenon päälle ei siis synny juurikaan käyttökuluja lataamisen ja rengastöiden lisäksi.
Volvo Cars -sovelluksen etätoiminnot, kuten pysäköidyn auton esi-ilmastointi, auton tilan ja sijainnin tarkistus, latauksen ohjaus ja ovien lukitseminen ja avaaminen, sisältyvät 4 vuoden ajaksi pakettiin.
Fleetin Sanna Korte oli niin vaikuttunut C40-mallista kuin myös kumppanimme Bilian myyjän palvelusta, että hyppy polttomoottoriauton ratista ensimmäisen sähköauton haltijaksi tuntui yllättävänkin helpolta päätökseltä.
Koska akussa riittää kantamaa talvellakin ainakin 300 km, sähköautoilu töihin ja takaisin sadan kilometrin päästä onnistuu pysähdyksittä. Aiemmin jo mainitun tehokkaamman pikalatauksen vastaanottokyvyn myötä auton akkukin latautuu kymmenestä prosentista kahdeksaankymmeneen prosenttiin alle puolessa tunnissa, ja talvella reissu esimerkiksi pääkaupunkiseudulta Tahkolle tai kesällä Ouluun onnistuu yhdellä pysähdyksellä aivan varmasti.
Mikäli kiinnostuksesi heräsi ja haluaisit koeajaa Volvon C40-sähköauton tai jonkun muun mallin, varaa koeajo nettisivuiltamme, ja FleetHelp-palvelumme auttaa sinua uuden autosi hankinnassa!