Fleet testaa: Nissan Qashqai Tekna+

Koeajo - Nissan Qashqai Tekna+

Koeajossa oli kolmannen sukupolven Nissan Qashqai. Auto julkaistiin ensi kertaa vuonna 2007 ja se saavutti suuren suosion kuluttajien keskuudessa. Kyseessä on Tekna+ malli, jonka hinnat alkavat 41 000 eurosta. Auto on saanut ulkopuolelta varsin tyylikkään päivityksen. Se on edellisiin sukupolviin verrattuna hieman kulmikkaampi. Toki auton tunnistaa edelleen Qashqaiksi jo kaukaa, mutta uusin sukupolvi omaa urheilullisimman ulkonäön kaikista julkaistuista Qashqaista.

Yleistä autosta

Uudesta Qashqaista on saatavilla kaksi eri moottoria. Molemmat ovat 1,3-litraisia nelisylinterisiä bensiiniturbomoottoreita, jotka ovat varustettu kevythybridijärjestelmällä (mHev). Moottorit on saatavilla 158 sekä 140 hevosvoimaisina. Dieselmoottoria ei kolmannessa sukupolvessa ole tarjolla. Isona pettymyksenä minusta on, että Nissan ei saanut tai halunnut tuoda Plug in hybridiä uudesta Qashqaista. Tulossa on kuitenkin E-Power hybridi vaihtoehto. Koeajossa olleessa autossa oli tehokkaampi 158 hv moottori. Auton yhdistetyksi kulutukseksi luvataan 7,2l/100km, joten kovin suurta säästöä kevythybridijärjestelmä ei tuo. 

Sisätiloiltaan auto oli siisti ja varustetason parhaasta päästä. Kaikki toiminnot olivat sijoiteltu hyvin. Valitettavasti sisustus ei ole lainkaan omaperäinen – iso näyttö keskikonsolissa ja paljon muoviosia. Isona plussana autosta löytyi keskikonsolista puhelimella mahdollisuus langattomaan lataukseen. Kuljettajan digimittaristosta annan erityismaininnan ulkonäöstä ja toimivuudesta. Myös tuulilasin heijastusnäyttö oli hyvin sijoiteltu. Pitkällekin kuljettajalle näkymä on sopivalla korkeudella. Takapenkeillä oli sopivasti jalkatilaa sekä kattovaraa. Takakontti on kookas, tilavuudeltaan 504 litraa.

Koeajo – Nissan Qashqai

Koeajo alkoi tuttuun tyyliin Espoon toimiston pihalta määränpäänä Helsingin keskusta. Ensituntumalta auton ohjaus tuntui kevyeltä ja helpolta. Moottori tuntui vetävän autoa pirteästi ja vaivattomasti eteenpäin, vaikka tehokkaasta autosta ei silti kyse ole. Automaattivaihteisto vaihtaa huomaamatta. Ison miinuksen huomasin kuitenkin jo ensimmäisiin liikennevaloihin tultaessa – auton moottorijarrutus oli poikkeuksellisen olematonta. Isoon moottorijarrutukseen tottuneena tuntui, että automaattivaihteisto ei osaa ollenkaan vaihtaa alaspäin vauhdin hidastuessa.

Moottorijarrutuksen puutteeseen kuitenkin tottui nopeasti, eikä se ollut muutaman kymmenen kilometrin jälkeen niin huomiota herättävä ominaisuus. Yli sadan kilometrin tuntinopeudessa auton melutaso nousee turhan korkeaksi ja kiihdytyksissä pieni bensamoottori käy liian kovalla.

Pro-Pilot paketin ansiosta autolla ajo moottoritiellä oli vaivatonta. Adaptiivinen vakionopeuden säädin toimi kuten pitääkin. Auto ei tehnyt turhia äkillisiä hidastuksia tai kiihdytyksiä, vaan piti asettamani etäisyyden loistavasti.

Auton koosta huolimatta kaupungissa ajo oli miellyttävää kevyen ja tarkan ohjaustuntuman ansiosta. Ajoa kertyi yhteensä n. 300 km. Keskikulutus hieman yllätti, sillä mittari näytti 9,8 litran kulutusta sataselle. Toki yli puolet ajoa oli pelkästään kaupungissa, mutta nykypäivän teknologialla lähes kymmenen litran kulutus on aivan liikaa.

Yhteenveto koeajosta

Uusi Nissan Qashqai oli kaikesta saivartelusta huolimatta erittäin hyvä auto. Ajotuntuma on terävä ja alusta jämäkkä, mutta ei liian kova. Kokeneelle Qashqai-kuskille auto tuntuu varmasti varsin tutulta.

Odottaisin itse kuitenkin ennen auton hankintaa, että Nissan saa tuotua ensi vuonna kolmannen sukupolven Qashqaista E-Power hybridi vaihtoehdon. E-Power hybridi ei ole ulkoisesti ladattava, vaikka auto liikkuu puhtaasti sähkömoottorin voimalla.  Autossa on polttomoottori, joka lataa akkua ja syöttää virtaa sähkömoottoriin.

Ajankohtaista