Himopyöräilijän muistilista syys- ja talvipyöräilyyn

Fleetin himopyöräilijän muistilista syys- ja talvipyöräilyyn.

Monet Fleet Innovationin omista työntekijöistä hyödyntävät
työsuhdepyöräetua. Riveistämme löytyy myös himopyöräilijäksi tunnustautuva
Mikko Laiti, jonka pyörävarastosta löytyy työsuhdepyörän lisäksi myös pari
muuta rakkaassa harrastuksessa käytettävää kulkupeliä.

Tässä Mikon muistilista ja vinkit pyöräilyyn niin
työmatkalla kuin vapaa-ajalla kelien kylmettyä:

1. Vaatetus

Syksyllä ja talvella oikealla vaatetuksella on iso vaikutus,
kuinka miellyttävää pyöräily on. Päällä tarvitsee olla tarpeeksi vaatetta,
mutta ei liikaa. Mikko vinkkaakin, että lenkille lähtiessä täytyy aina olla
vähän vilu. Jos lähtiessä on mukavan lämmin, tulee vähän ajan päästä tukala
hiki.

Käsiin tarvitaan tuulta pitävät hanskat ja päähän kypärän
alle sopiva päähine. Kenkien päälle suojiksi ja lämmikkeeksi voi vetäistä
kengänsuojat.

Yksi tärkein osa asua on se, mitä takin alle pukee.
Merinovillainen urheilukerrasto on Mikon mukaan tähän paras, sillä se kuivuu
nopeasti.

Jos pyörälenkillä pitää esimerkiksi evästauon, kannattaa
ottaa mukaan myös lämmintä taukovaatetta.

2. Nastarenkaat

Työmatkapyöräilyssä nastat ovat järkevä sijoitus jossain
vaiheessa talvea ja kevättä. Nollan molemmin puolin sahaavat lämpötilat voivat
luoda mustaa jäätä tien pintaan etenkin aamuisin, jolloin nastat saattavat
pelastaa monelta kaatumiselta.

Nastarenkaiden hankinnassa ja vaihdossa kannattaa olla
etupainotteisesti liikkeellä, sillä ensipakkasten tultua pyöräliikkeisiin voi
kertyä hieman jonoa. 

Metsässä pyöräillessä maastopyörällä, kun maassa on
tarpeeksi lunta, nastoja ei välttämättä tarvitse lainkaan, vinkkaa Mikko.

3. Pyörän huolto

Ennen vaativaa syys- ja talvikautta pyörän kunto kannattaa
tarkistaa ja vähintään ketjut öljytä.

Pyörä on myös hyvä käyttää ammattilaisen tekemässä
perushuollossa kerran tai kaksi vuodessa riippuen hieman pyörällä taitettavista
ajokilometreistä. Maastopyöräilyssä huoltotarve on monesti suurempi kuin työmatkapyöräilyssä.

4. Pyörän valot

Nykyisin jo lakikin velvoittaa käyttämään pyörän lamppua
pimeällä ajettaessa. Myös punainen takavalo on pakollinen. Mitä pimeämmässä
ajat, sitä tehokkaampi etulampun kannattaa olla.

Muun liikenteen ja jalankulkijoiden seassa ajaessa ajovalo kannattaa
kuitenkin suunnata niin, ettei se häikäise muita.

5. Työmatkapyöräilijän tarvikelista

Pyöräillessä tuppaa nousemaan hiki, ja muiden viihtyvyyden
kannalta on työmatkan jälkeen yleensä suotavaa vaihtaa ainakin paita ja jos
mahdollista, käydä pikaisessa suihkussa.

Jos työpaikalla ei ole suihkumahdollisuutta, kosteuspyyhkeet
voivat ajaa asian. Työnantajalta kannattaa kuitenkin tiedustella kunnollisia
pukeutumis- ja suihkutiloja, jotka kannustavat yhä useampaa siirtymään
työmatkapyöräilyyn.

Meikkiä käyttävien henkilöiden kannattaa suosiolla jättää
ehostus vasta työpaikalle, etenkin jos aamulla sataa vaakasuoraan vettä jossain
olomuodossa.

Jos matkoja taittaa pyörällä työpäivän aikanakin, kannattaa
harkita sähköpyörän hankintaa. Sillä ajettaessa ei tarvitse rehkiä yhtä paljon
ja kainalot pysyvät kuivina asiakastapaamisiin.

Kovilla pakkasilla kannattaa pitää laukussa myös lukkosulaa,
jos joutuu säilyttämään pyörää taivasalla.

6. Pyörän pysäköinti

Optimaalisin säilytyspaikka pyörälle on lukittava ja/tai
vartioitu sekä talvella lämmitetty tila, josta löytyy teline, johon pyörän voi
lukita kiinni rungosta.

Jos työpaikan välittömässä läheisyydessä ei ole mitään
sopivaa paikkaa, johon jättää pyörä, Mikko vinkkaa tutustumaan pyörähotelleihin
ja -parkkeihin. Helsingin Pasilassa sijaitsevaan Tripla-kauppakeskukseen
avattiin Suomen ensimmäinen pyörähotelli, jonne pyöränsä voi jättää turvallisin
mielin päiväksi. Myös Helsingin kaupunki tarjoaa erilaisia pyöräparkkeja ympäri
keskustaa ja mm. metroasemien yhteydessä.

Muissa kaupungeissa kannattaa tutustua esimerkiksi
parkkihallien tarjoamiin mahdollisuuksiin polkupyörien säilytykseen.

Myös työnantajan kanssa voi neuvotella, löytyisikö
organisaation tiloista jokin sopiva tila työmatkapyöräilijöiden kulkupeleille.
Jos työnantajapuolikin on sitoutunut pyöräilyn lisäämiseen, kannattaa se tehdä
mahdollisimman helpoksi henkilöstölle, vinkkaa Mikko.

 

Lue lisää, miten sinäkin voit saada itsellesi työsuhdepyörän!

Ajankohtaista