Fleet testaa: Skoda vs Skoda

Skorda Supreb hybrid koeajo

Skoda Superb IV vs Skoda Octavia

Toimiiko hybrid pitkän matkan työajoon?

Testissä tällä kertaa vähän eri näkökulma. Koeajossa jo aiemmin testatut ja hyväksi havaitut työsuhdeautot, Skoda Superb IV ja Skoda Octavia IV. Nämä ovat leasingautojen ja työsuhdeautojen rekisteröintitilastojen kärkikahinoissa vuodesta toiseen. Nyt paneudutaan testissä eri näkökulmaan, ajatuksella kuinka auton koko vaikuttaa hybridiauton ajoon, kulutukseen ja sähkökantamaan, toimiiko hybrid pitkämatkalaiselle työmatkailijalle?

Autojen valintaan vaikutti se, että emme halunneet asettaa eri merkkejä ja mieltymyksiä vastakkain. Sama kuski, sama reitti, sama ajotyyli ja sama merkki. Lähtö maahantuojan pihasta kohti Hämettä, ajomatkaa noin 110 km kesäisellä kelillä. Reitille osui niin kehätietä, taajamaa, moottoritietä kuin pätkä kaupunkiajoakin, täydellä akulla liikkeelle ja tietenkin tyhjällä akulla kotipihan töpseliin.

Autojen sähkökantama, sisätilat ja tekniikka

Molemmat Skodat lupaavat suunnilleen saman kantaman täyteen ladattuna, about 60 kilometriä WLTP-lukuna, mutta totuus on toki aina ratinkääntäjästä kiinni. Tällä kertaa ratinkääntäjä noudatti ohjeita ja säännöksiä prikulleen, ajonopeus vaihteli kaupunkinopeuksista moottoritievauhtiin.

Skoda Superb on todella iso auto, pakko toistaa, todella iso auto. Ei ihme, että autoilija, jolla on tarve kuljettaa perhettä ja/tai harrastevälineitä, kuten maastopyörää, valitsee Superbin jo pelkästään tilojen vuoksi. Superb on varmasti yksi eniten rahalle vastinetta tarjoava tilaihme, jos neliösenttejä ajattelee, lisäksi hyvä ajettava.

Skoda Octavia on Suomen yleisimpiä autoja, eikä suotta. Noin kymppitonnin Superbia edukkaampi lähtöhinta, silti tilaa ja samaa tuttua ja turvallista (liekö joskus liiankin tuttua) Skoda vastinetta rahalle. Uusittu Octavia omaa paikoin uudempaa ja parempaa tekniikkaa kuin isosisar Superb, tämän teknisen uutuuseron havaitsee vaikkapa peruutuskamerasta.

Koeajot – Skoda Superb ja Skoda Octavia

Lähdin koeajoon Helkama-Auton pihasta Espoosta. Ajelin tarkoituksella monipuolista reittiä, Röylän kautta Klaukkalaan ja edelleen motaria pitkin Hämeenlinnaan. Molemmat autot pitävät sähkömoottorilla ajettaessa murinaa, joka antaa niin kuskille kuin kanssakulkijoille muistutuksen, että liikenteessä on muitakin liikkujia, vaikka osin sähköllä hiivitäänkin.

Usein on puhuttu, että hybridi ei toimi pitkän matkan kulkijalle, mutta uskallan sanoa, että tämä ei enää pidä paikkaansa. Toki kysymys on, mikä on pitkä matka? Mielestäni minun työmatkani 110 km suuntaansa on pitkä. Olen tätä hybridillä ajellut jo kaksi vuotta, enkä näe mitään syytä enää palailla ”vanhan tekniikan” pariin. Kysymys on ennen kaikkea siitä, että lataa aktiivisesti. Nimenomaan kotilataus ratkaisee, eli kotiin kannattaa hankkia pikalaturi, niin pääsee lähes aina täyden akun kantamasta hyötymään eikä tarvitse jonotella yleisissä latauspaikoissa.

Yhteenveto koeajoista

Miten Skoda vs Skoda pärjäsivät? Hyvin. Sinällään ei yllätä, että sama tehdas ja tekniikka tuottaa lähes saman lopputuloksen. Skoda Octavia kantoi koko 110 kilometrin matkalta 47 kilometriä sähköllä, keskikulutus asettui 3,7 litraan.

Superb on isompi auto, siitä huolimatta 45 kilometriä eli lähes sama kantama akulla toteutui. Keskikulutus oli aavistuksen isompi 4,0 litraa. Ei huono sekään minibussin kokoiselle autolle.

Kumman valitsisin? No, tämä ei ollut testin pointti, molemmat ovat hyviä. Auton koko näkyy kulutuksessa aavistuksen, mutta kaikkinensa vähän. Kysymys on enemmänkin siitä, että minkä tekniikan alleen valitsee. Skodaa saa ja myydään paljon dieselinä ja perusbensanakin. Itse olen nyt siirtynyt sähköistettyyn aikaan ja varsin sitoutunut lataamaan ja näin hyödyntämään tätä tekniikkaa. Hybridiauto toimii hyvin pitkälläkin matkalla, sillä päihittää dieselin ja bensa-auton niin kulutuksessa kuin myös ajomukavuudessa.

 

Ajankohtaista