Kun työmatka on toisella paikkakunnalla ja siirtymistä juna-asemalta kohteeseen olisi vielä joitain kilometrejä, polkupyörä on loistava vaihtoehto kulkupeliksi siirtymiin. Etenkin jos matka kotoa asemalle on pyöräiltävän pitkä. Tässä vinkkejämme, kun otat pyörän junaan mukaan.
Pyörä + juna oman auton sijaan
Monesti työmatka omalla autolla tulee nopeimmaksi, jos ei itse asu aivan aseman vieressä ja matkan kohde ei myöskään ole aivan aseman tuntumassa.
Autolla olet kuitenkin kiinni koko matka-ajan ajamisessa, etkä voi käyttää aikaa muuhun mukavaan tai hyödylliseen.
Tässä muutamia etuja, miksi auto kannattaisi jättää kotiin ja taittaa matka sen sijaan pyörällä ja junalla:
- Junassa voit tehdä töitä, lukea tai vaikka katsoa elokuvaa matkan ajan.
- Sen sijaan, että istut kaiken matka-ajan, saat liikuntaa ja raitista ilmaa pyörämatkoilta.
- Ympäristö kiittää, kun autosi ei tupruttele ilmaan päästöjä tai jauha mikromuovia renkaista.
Lue lisää, miksi työmatkapyöräily kannattaa.
Pyörän kuljetus kaukojunassa vaatii hieman etukäteisvalmisteluja
Kun puhutaan pyörän kuljetuksesta junassa, tulee miettiä muutamat asiat etukäteen. Pyörän kuljetuskäytännöissä on myös erovaisuuksia kauko- ja lähijunien kohdalla.
Seuraavat asiat tulee ottaa huomioon, kun matkustat kaukojunassa pyörän kanssa:
- Pyörän voi ottaa mukaan InterCity-juniin, taajamajuniin ja yö- ja autojuniin, ei pendolinoihin.
- Pyörälle kannattaa varata paikka etukäteen. Pyörälle voi yrittää ostaa paikan suoraan junasta, mutta jos kaikki paikat ovat varattuja, pyörää ei saa mukaan.
- Pyörän kuljetus maksaa 4−8 euroa oman junalipun päälle. VR:n dynaamisen hinnoittelun takia on edullisinta ja yksinkertaisinta, kun pyöräpaikan ostaa samaan aikaan kuin oman junalippunsa.
- Jos ajat pyörällä, jolla on normaalia leveämmät renkaat, varmista, että saat pyöräpaikan ns. palveluvaunun pyöräpaikalle (yleensä vaunussa nro 4). Normaalikokoiset pyörä mahtuvat myös junan muille pyöräpaikoille.
Katso alta, miten SalamaBike esittelee pyörän viemistä junaan👇
Helpoiten junassa kulkee normaalikokoinen pyörä ilman koreja
Jos junassa on paljon muitakin pyöriä, tilan suhteen voi tulla ahdasta. Etenkin, jos mukana on kookkaita pyöriä.
Helpoiten matkustus sujuu ns. normaalikokoisella pyörällä, jonka jaksaa tarvittaessa myös nostaa ripustuskoukkuun. Vaunun 4 pyörätelineissä pyörä nostetaan ohjaustangosta pystyyn. Vaunun 1 paikoilla taas pyörän eturengas ajetaan lattialla olevaan telineeseen, jossa pyörä pysyy paikoillaan.
Pyörän tarakalle tai tankoon asennetut korit saattavat myös hankaloittaa pyörän parkkeerausta junan telineisiin.
Taittopyörät taas voi kuljettaa suojapussissa normaalisti matkatavarana.
Junassa ei voi kuljettaa:
- laatikkopyöriä
- sähköskoottereita
- kuormapyöriä
- tandempyöriä
- pyörien peräkärryjä
- pyörien kuljetuslaukkuja.
Katso vinkkimme lasten kuljetukseen pyörällä.
Pyörä lähijunassa
Lähijuniin pätevät hieman eri ohjeistukset kuin kaukojuniin. Pyörän kuljettaminen lähijunassa on ensinnäkin ilmaista, eikä sille tarvitse varata paikkaa etukäteen.
Pyörä tulee viedä pyörille merkittyyn vaunuun, jonka tunnistaa sisäänkäynnin edustalla olevasta pyörätarrasta. Monesti pyörävaunut löytyvät joko junan alku- tai loppupäästä.
Lähijunissa pyörää voi kuljettaa, kun junissa on tilaa. Tämän takia aamun ja iltapäivän ruuhka-aikoina ei välttämättä pääse pyörällä mukaan, jos vaunut ovat täysiä.
Yleiset ohjeet, kun pyörä on mukana junassa
Kaikissa junatyypeissä matkustaessa on huolehdittava siitä, että pyörät eivät tuki kulkureittejä ja että ne ovat niille osoitetuilla paikoilla.
Pyörä tulee myös joko lukita (kaukojunat) tai sitä pitää vartioida itse koko matkan ajan (lähijunat).
Asemalla oltaessa pyörää tulee taluttaa. Etenkään asemalaiturilla ei saa pyöräillä.
Sähköpyöriä saa ottaa mukaan junaan, mutta niitä ei saa ladata. Sähköpyörä tulee myös laittaa pois päältä matkan ajaksi.
Kutkuttaako sähköpyörän hankinta? Katso 7 asiantuntijan vinkkiä valintaan.
Jos sinulla ei vielä ole työsuhdepyörää, käy katsomassa, miten saat sellaisen.